Gros bedrijven heeft uitbreidingsplannen voor EDI
Een grote meerderheid (81%) van de bedrijven heeft plannen om EDI-communicatie uit te breiden. Dit blijkt uit onderzoek van Descartes, marktleider op het gebied van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, onder meer dan 125 supply chain professionals die zich bezighouden met EDI. Bijna twee op de drie (63%) organisaties wil EDI uitbreiden met meer handelspartners. Verder wil ruim een kwart (28%) EDI-communicatie opzetten voor meer processen of berichten. Bij bedrijven met meer dan 500 medewerkers is dit zelfs de helft. De meeste bedrijven breiden uit binnen de bestaande omgeving, terwijl 17 procent de volledige EDI-omgeving wil herzien.
Fred van der Heide, vice president product strategy bij Descartes: “Ondanks dat EDI al vijftig jaar bestaat, hebben bedrijven nog steeds plannen om het uit te breiden. Door de jaren heen zijn er veel moderne technologieën op de markt gekomen die een waardevolle toevoeging zijn op EDI. Denk aan API (application programming interface) of XML (extensible markup language) die gegevensuitwisseling nog sneller en eenvoudiger maken waar nodig. Bijvoorbeeld voor inventarisupdates of verzendinformatie op e-commerceplatformen. E-commerce geeft momenteel een enorme boost aan de uitbreiding van EDI. Als service provider zien we dan ook een grote toename in het aantal aanvragen voor EDI en API.”
EDI binnen e-commerce
De groei van e-commerce is een belangrijke trend voor de helft (51%) van de bedrijven. Toch is dit voor slechts 13 procent aanleiding om EDI op te zetten. Zeer kleine bedrijven vormen hierin een uitzondering. Onder bedrijven met minder dan tien medewerkers is de helft van plan om EDI op te zetten voor e-commerce. De opkomst van e-commerce maakt dat 41 procent van de supply chain professionals behoefte heeft aan meer kennis over EDI.