Grote sportevenementen motiveren Nederlanders om actiever te zijn

Grote sportevenementen motiveren Nederlanders om actiever te zijn

Redactie Baaz

Met het EK in volle gang en de Olympische Spelen die volgende maand beginnen, is de sportzomer inmiddels begonnen en lijkt het erop dat Nederlanders meer bezig zijn met sport en sportkleding dan ooit. Uit een onderzoek* uitgevoerd door iVox in opdracht van Zalando blijkt dat grote sportevenementen Nederlanders motiveren om te sporten of vaker te sporten. Het onderzoek toont aan dat een vijfde (23%) van de Nederlanders zich gemotiveerd voelt door sportevenementen. Voor (jong)volwassenen geldt dit het sterkst: een kwart (26%) van de Nederlanders tussen de 18 en 34 jaar geeft aan dat sportevenementen hen motiveren om actiever te zijn. Voor volwassenen tussen de 35 en 54 jaar is dit 30 procent, terwijl dit voor mensen van 55 jaar en ouder 15 procent is.

Grote sportevenementen beïnvloeden ook het koopgedrag van Nederlanders en leiden tot meer aankopen van fan merchandise. Zo zegt één op de vijf Nederlanders (21%) tijdens grotere sportevenementen meer geïnteresseerd te zijn in het kopen van fanartikelen, zoals shirts van het nationale team. Dit is vooral populair onder jongvolwassenen, want een derde (33%) van de 18-34-jarigen geeft aan dat sportevenementen hun interesse in het kopen van fan merchandise vergroten. Maar ook 35-54-jarigen doen hier graag aan mee (28%).

Meer dan de helft van de Nederlanders voelt zich meer gemotiveerd om actief te zijn in sportkleding die ze leuk vinden

Uit het onderzoek van Zalando blijkt dat 78 procent van de Nederlanders ten minste één keer per week sport of aan lichaamsbeweging doet. Zo sport 12 procent van de Nederlanders één keer per week, twee vijfde (41%) meerdere keren per week en een kwart (26%) zelfs dagelijks. Naast sportevenementen speelt ook de stijl van sportkleding voor Nederlanders een belangrijke rol om actiever te zijn: van de respondenten die sportkleding kopen (78%) geeft meer dan de helft (51%) aan dat ze zich meer gemotiveerd voelen om te sporten als ze een stijl dragen die ze leuk vinden. De sportcategorieën waarvoor zij het vaakst kleding kopen zijn fitness / sportschool (39%), hardlopen/joggen (19%) en fietsen (10%).

"Het onderzoek laat zien dat sport een belangrijk onderdeel is in het leven van onze Nederlandse klanten, vooral tijdens deze sportzomer. Dit zien we terug in onze sportcategorie, die een van de snelst groeiende categorieën in Nederland is. De onderzoekscijfers tonen ook aan dat het vinden van de juiste stijl en ontwerp van sportkleding Nederlanders aanmoedigt om actief te zijn. Met een breed scala aan nationale en internationale merken biedt Zalando een hoogwaardige collectie met verschillende stijlen en looks die Nederlanders motiveren om (vaker) te sporten", zegt Fabio Baum, General Manager Benelux en Nordics bij Zalando.

Sportkleding als dagelijkse kleding: Bijna 6 op de 10 Nederlanders draagt sportkleding thuis, tijdens het reizen of om boodschappen te doen
Sportkleding is niet alleen populair tijdens het sporten. Zo draagt 56 procent van alle Nederlanders ook sportkleding tijdens niet-sportactiviteiten. De momenten die het meest worden genoemd zijn thuis (48%), tijdens het reizen (14%) of als zij kort naar buiten moeten voor bijvoorbeeld het doen van boodschappen of een bezoek aan het postkantoor (13%).

Van de Nederlanders die aangeven sportkleding te dragen bij andere gelegenheden dan sporten, noemt bijna 90 procent (87%) comfort als de belangrijkste reden. Bij het kiezen van het type sportkleding gaan Nederlanders ook het liefst voor comfort: 58 procent van alle ondervraagden zegt dat hun favoriete sportkledingstijl comfortabel en relaxt is. Ze vinden dit doorslaggevender dan hoe functioneel en prestatiegericht (13%) of modieus en hip (10%) een item is.

* Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau iVox. Het bedrijf nam de enquête af onder 1.000 Nederlandse consumenten tussen 30 mei 2024 en 5 juni 2024. Het onderzoek is representatief op geslacht, leeftijd en opleiding. De cijfers in dit persbericht zijn naar onder afgerond wanneer het eerste decimaal 4 of lager was en naar boven afgerond wanneer het decimaal 5 of hoger was. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie