Helft horeca, retail en logistieke medewerkers in de schulden door Sinterklaas en Kerst
Een op de twee eerstelijnswerkers in de horeca, retail en logistiek geeft aan dat zij in de schulden komt door het vieren van Sinterklaas en Kerst. Dit blijkt uit een recent Europees onderzoek naar de impact van de feestdagen op eerstelijnsmedewerkers. Dit onderzoek is gedaan door Quinyx, aanbieder van AI-software oplossing voor personeelsplanning. Veel van de eerstelijnsmedewerkers verdienen ongeveer het minimumloon.
Van de Nederlandse werknemers die verwachten dit jaar schulden te maken door Kerstmis en Sinterklaas, geeft het grootste deel aan dit komt door geld te lenen van familie of vrienden (30 procent). De anderen geven aan dat ze hiervoor een lening afsluiten bij een bank (15 procent) of in het rood staan (12 procent). Met dit geld worden cadeaus, eten, drinken en feestjes betaald. Ook in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en in Scandinavië geeft meer dan de helft van de ondervraagden aan schulden te maken door de feestdagen.
Toma Pagojute, Chief HR Officer bij Quinyx, zegt: “Naast de gezelligheid en vrolijkheid van de feestdagen worden veel eerstelijnswerkers – van bezorgers en bedienend personeel tot magazijnmedewerkers en winkelassistenten – geconfronteerd met een hogere werkdruk en onoverkomelijke financiële uitdagingen. En onze studie bewijst dat dit een last is voor heel Europa.”
(Te) hoge kosten door de feestdagen
Een derde van de eerstelijnsmedewerkers geeft aan dat zij opzien tegen Kerstmis en Sinterklaas vanwege de kosten die hieraan verbonden zijn. Daarnaast geeft een derde ook aan dat zij vinden dat er te veel druk ligt op mensen om geld uit te geven dat zij niet hebben door de feestdagen. Bijna vier op de tien vindt dat er te veel druk ligt op mensen om toch geld uit te geven terwijl ze dat niet hebben tijden Sinterklaas en Kerst. Er zijn geen grote verschillen te zien in de antwoorden van eerstelijnsmedewerkers in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Scandinavië.
“Wat is het beste cadeau dat bedrijfsleiders dit jaar aan hun toegewijde medewerkers in de frontlinie kunnen geven? Ga met ze in gesprek, luister en bied ondersteuning waar en wanneer ze die het meest nodig hebben. Dit kan door middel van flexibele werkschema’s, verbeterde communicatie en door ervoor te zorgen dat hun werkomstandigheden zo goed mogelijk zijn,” adviseert Pagojute.
Nederlanders meest enthousiast over werken in decemberdrukte
Meer dan de helft van de Nederlandse medewerkers geeft aan dat zij het leuk vinden om in de decemberdrukte te werken vanwege de gezellige sfeer die er hangt. Hierin springt Nederland eruit in vergelijking met de andere landen, waar drie tot vier op de tien medewerkers enthousiast zijn. Ook geeft vier op de tien van de eerstelijnsmedewerkers, die veel in contact zijn met gasten en klanten die veel geld uitgeven aan de feestdagen, dat zij hier juist blij van worden: dit is de tijd om te genieten.
Het onderzoek
Personeelsbeheer specialist Quinyx heeft ruim 3.300 eerstelijnsmedewerkers ondervraagd, waaronder ongeveer 500 Nederlandse medewerkers. De respondenten komen uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland en Scandinavië en zijn werkzaam in de sectoren horeca, retail en logistiek. Denk hierbij aan medewerkers in de bediening, magazijnmedewerkers en verkoopmedewerkers.
Over Quinyx
Quinyx biedt AI-ondersteunde software voor personeelsbeheer aan. Dit helpt bedrijven om hun personeel beter te beheren in de dagelijkse planning, processen te optimaliseren en daardoor de personeelskosten te verlagen. Quinyx ondersteunt wereldwijd miljoenen gebruikers in diverse sectoren met klanten zoals Rituals, Coolblue, Burger King, Swarovski, Starbucks, Subway, G-star, Hans Anders, Hanos en Victoria’s Secret.