Het bedrukken van relatiegeschenken en andere objecten biedt veel kansen voor elke ondernemer
Druktechnieken zijn tegenwoordig zo doorontwikkeld dat werkelijk alles met het logo en teksten van een organisatie kan worden bedrukt. We kennen al de pen als het klassieke relatiegeschenk, maar de mogelijkheden houden eigenlijk nergens meer op. Ook reiskoffers, rugzakken, drinkflessen, powerbanks en andere producten worden wellicht binnenkort gesierd door het logo van jouw bedrijf. Ondernemers hebben veel baat bij die technieken. Zichtbaarheid is daarbij het eerste waar je aan denkt.
Het bedrukken van relatiegeschenken en andere objecten biedt veel kansen voor elke ondernemer
Druktechnieken zijn tegenwoordig zo doorontwikkeld dat werkelijk alles met het logo en teksten van een organisatie kan worden bedrukt. We kennen al de pen als het klassieke relatiegeschenk, maar de mogelijkheden houden eigenlijk nergens meer op. Ook reiskoffers, rugzakken, drinkflessen, powerbanks en andere producten worden wellicht binnenkort gesierd door het logo van jouw bedrijf. Ondernemers hebben veel baat bij die technieken. Zichtbaarheid is daarbij het eerste waar je aan denkt.
De wondere wegen van een relatiegeschenk
Een simpele pen met een logo en contactgegevens kan echt overal ter wereld terechtkomen. Of het nu relatiegeschenken zijn of andersoortige give aways; het commerciële principe werkt altijd. Het logo is al die tijd zichtbaar. Daarom is ook het bedrukken van kledingstukken zo aantrekkelijk geworden voor eigenlijk welke organisatie dan ook. Goed, niet elke onderneming is even 'sexy', maar als het logo dat wel is, kan het T-shirt waar dat op prijkt zomaar populair worden. En het doet tevens dienst als bedrijfskleding.
Een hoodie van een augurkenfabriek?
Een bekend voorbeeld wordt gegeven door de firma Kesbeke. De Amsterdamse specialist in tafelzuren runde al een webshop met uiteenlopende merchandise, lang voordat het bedrijf een eigen reallifesoap kreeg. Wie gaat er nou met sokken of een hoodie van een augurkenfabriek rondlopen? Nou, intussen nog veel meer mensen dan je denkt. En dat inspireert natuurlijk!
Het onverwoestbare mechanisme van de zichtbaarheid
Pennen bedrukken, maar dus ook andere items: het werkt. Het relatiegeschenk is al zo oud als de weg naar Rome en dus kennelijk een beproefde manier om jezelf in beeld te houden. Dat was al diep in de vorige eeuw zo. Toen kon je misschien zelf ook kiezen uit een loodgieter waarvan je eerst die goeie ouwe Gouden Gids in moest duiken om hem terug te vinden, of de loodgieter waarvan je nota bene een bedrukte pen in je binnenzak had zitten.
Investeren in een aansprekend logo loont de moeite
Zoals gezegd, je core business hoeft niet per se sexy te zijn, als je uitstraling dat maar wel is. Je ziet nog steeds de lompste vormen van marketing. Soms pakt dat goed uit, maar of het goed is voor je imago? In het stadion van voetbalclub RKC hangt al jaren een bord met de simpele tekst PALING KOPEN. Kennelijk werkt het. Anders had die paling verkoper ook geen geld om er al die tijd te adverteren. Maar het mag natuurlijk allemaal wel wat stijlvoller. Je logo en bedrijfsnaam zijn daarbij belangrijker dan je denkt. Dat moet dus verder gaan dan die gestileerde samenvoeging van twee letters, zoals nog vaak gebeurt.
Voorbeelden van logo's: leg de lat hoog
Een aansprekend logo, hoe maak je dat? Daar weet je vormgever wel raad mee. Een tekstschrijver zorgt weer voor een opvallende en goed in het gehoor liggende bedrijfsnaam en bijbehorende teksten. Deze creëert content die je bedrijf makkelijk vindbaar maakt, terwijl de vormgever zich stort op een ambitieus logo. Frisdrankproducenten zijn mede daardoor populair geworden, maar ook bands en sportclubs. Het is een kwestie van de lat hoog leggen, je laten inspireren door de iconen en vervolgens alles ervan te voorzien. Je reclamemateriaal, de gevel van je pand, je wagenpark, je relatiegeschenken en natuurlijk je digitale communicatie. Herkenbaarheid doet veel!