Het geluksdoolhof op het werk: 3 tips om de uitgang te vinden

Het geluksdoolhof op het werk: 3 tips om de uitgang te vinden

Redactie Baaz

Nu de betrokkenheid van werknemers het laagste is in jaren, moeten werknemers manieren vinden om geluk te vinden in hun carrière en dagelijkse werkleven. De experts van Hogan Assessments - de wereldwijde leider in persoonlijkheidsbeoordeling op de werkplek en leiderschapsadvies - hebben drie gebieden geïdentificeerd die onderzocht kunnen worden om manieren te ontdekken om geluk en betrokkenheid in uw werkleven te verbeteren. 

#1: Overstappen naar een nieuwe baan lost uw problemen niet op

Er is een lang gekoesterde overtuiging dat iemand gelukkiger wordt als hij ongelukkig is met zijn huidige baan en op zoek gaat naar een nieuwe baan. Dit is echter niet altijd het geval. In plaats daarvan zijn ze misschien gedoemd om vast te zitten in dezelfde functie, alleen in een ander bedrijf, tenzij ze tot de kern komen van wat het precies is dat hen ongelukkig maakt in hun huidige functie.  

Vaak zijn mensen niet op zoek naar een nieuwe baan, maar naar een nieuwe mentaliteit. Een nieuwe baan en hetzelfde patroon volgen zal hen niet het gelukkige evenwicht geven waar ze naar verlangen. Voordat mensen van baan veranderen, is het belangrijk om hun prioriteiten binnen hun bedrijf te onderzoeken. „Stel uzelf belangrijke vragen, zoals wat maakt me ongelukkig? Is het de omvang van het werk? Het gebrek aan flexibiliteit? De druk die ik voel om te presteren of geen nee te zeggen uit angst geen ‘teamspeler’ te zijn? En als u eenmaal uw lijst met klachten hebt verkleind, kijk dan of u iets aan deze problemen kunt veranderen binnen uw huidige functie. Als het niet mogelijk is in uw huidige bedrijf, neem dan de stappen om te vertrekken, maar als het kan worden aangepakt, werk dan samen met het management om uw situatie te wijzigen,” adviseerde Dr. Ryne Sherman, Chief Science Officer bij Hogan Assessments en gastheer van de podcast The Science of Personality.

#2: Het ontwikkelen van sociale relaties is belangrijk

Het World Happiness Report benadrukte dat het ontwikkelen van sterke persoonlijke relaties een belangrijke pijler is voor een gelukkiger leven, en hetzelfde geldt voor de werkplek. Sociale steun is essentieel voor onze ontwikkeling als mens en het ontwikkelen van sterke team- en collega-relaties kan ook een grote rol spelen in hoe gelukkig mensen zich voelen op het werk.   

Recente gegevens ondersteunen deze bevindingen en laten zien dat het hebben van een beste vriend op het werk cruciaal is voor werktevredenheid en persoonlijk welzijn. Volgens dit onderzoek maakt het hebben van een vriend op kantoor het werk aangenamer, biedt het emotionele steun en verbetert het de werkprestaties door betere communicatie en samenwerking. „Hoe meer verbonden werknemers zich voelen, hoe meer betrokken ze zijn bij hun werk. Het koesteren van relaties kan ook een positieve invloed hebben op de kwaliteit van hun werk, want hoe comfortabeler ze zich voelen om hulp te vragen of samen te werken met collega’s, hoe sterker de output van het team zal zijn,” legde Dr. Ryne Sherman uit. Werknemers hebben sociale steun nodig, maar ook verantwoordingsplicht en een band met de bedrijfscultuur, en het creëren van sterke sociale kringen op het werk kan zelfs de meest afgelegen werknemer helpen om betrokken en toegewijd te blijven, waardoor ze worden gestimuleerd om een extra stap te zetten, ongeacht de uitdagingen die zich voordoen.

#3: Doe uw best om onnodige stress te vermijden

Stress is een van de belangrijkste oorzaken van een burn-out en kan leiden tot ongemotiveerd en niet-betrokken personeel, waardoor werknemers zich ongelukkig en overweldigd voelen op het werk. Hoewel stress op het werk niet volledig kan worden vermeden, kunnen mensen wel stappen ondernemen om zoveel mogelijk onnodige stress uit hun leven te bannen. 

De waarden die gedrag en beslissingen sturen zijn een cruciaal onderdeel van het begrijpen van de persoonlijkheid. „Het begrijpen van uw waarden is belangrijk voor uw betrokkenheid en succes. Hogan bevindt zich in een unieke positie om werknemers te helpen hun persoonlijkheid en werkgewoonten te onderzoeken om vast te stellen welke gewoonten kunnen worden verholpen die onnodige stress aan de werkdag toevoegen, en om patronen of gedragingen te benadrukken die mogelijk bijdragen aan stress” merkte Dr. Ryne Sherman op. Door hun persoonlijke waarden te identificeren en te onderzoeken, kunnen werknemers beter begrijpen waarom ze zich waarschijnlijk op een bepaalde manier gedragen, reageren of met anderen omgaan. Bovendien kunnen ze de omgeving, baan of organisatie identificeren waarin ze het beste tot hun recht komen. Door persoonlijkheid te gebruiken om werkgewoonten te onderzoeken, kunnen werknemers hun werkroutines en gewoonten effectiever veranderen om de stress die ze dagelijks voelen te verminderen en een burn-out te voorkomen voor een gelukkiger, meer betrokken werkleven.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie