Hier moet je allemaal aan denken als je zelf je boek gaat uitgeven
Heb je een boek geschreven en wil je deze zelf gaan uitgeven? Dan zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Wij hebben de belangrijkste voor je op een rij gezet.
Huur een professionele redacteur in
Het is handig om een redacteur in te huren en hem of haar naar jouw manuscript te laten kijken. Eerst alleen inhoudelijk, dus of het plot en alle scènes kloppen, en daarna naar de grammatica en spelfouten. Zo voorkom je dat je boek vol staat met spelfouten en onprofessioneel overkomt. Bovendien zie je deze fouten vaak zelf niet meer, dus dan is een beetje hulp fijn. Leg alle adviezen niet zomaar naast je neer en doe er echt wat mee, want het maakt je manuscript vaak een stuk beter.
Laat je cover ontwerpen
Huur niet alleen een redacteur in, maar ook een ontwerper voor de cover. De cover is het eerste wat mensen zien, daarom is het belangrijk dat deze er wel een beetje aantrekkelijk uitziet. Laat de cover daarom ontwerpen door een specialist. Geef duidelijk aan waar het boek over gaat en wat er terug moet komen op de cover.
Maak het boek persklaar
Niet alleen de cover van je boek, maar ook het binnenwerk moet kloppen. Wil je een boek drukken? Dan zijn er een aantal specificaties waar je rekening mee moet houden. Denk niet dat alleen het laten inspringen van de alinea’s in Word voldoende is, er komt veel meer bij kijken als je wilt dat je lezers het boek een beetje fijn kunnen lezen. Daarom is het slim om ook het persklaar maken van je boek uit te besteden aan een expert. Er zijn ook redacteuren die je boek persklaar kunnen maken, dus vraag hier zeker naar wanneer je een redacteur inhuurt.
Denk na over de verkoop van je boek
Ook wanneer je nog druk bezig bent met alle voorbereidingen, is het belangrijk om na te denken over de verkoop van je boek. Bedenk via welke kanalen je je boek wilt gaan verkopen en welke kosten hieraan verbonden zitten. Of misschien wil je je boek wel zelf gaan verzenden? En weet je al welke prijs je voor je boek wilt gaan vragen? Zorg dat je een weloverwogen keuze maakt door de voor- en nadelen goed tegen elkaar af te wegen.
Start op tijd met de marketing van je boek
Bij de verkoop van je boek komt natuurlijk ook een stukje marketing kijken. Zorg ervoor dat je hier vroeg mee begint door mensen bijvoorbeeld al mee te nemen in het proces. Doordat mensen betrokken raken, krijg je misschien zelfs al wat pre-orders!