Hoe beslis ik of crowdfunding iets voor mij is?
Is crowdfunding de perfecte financiering voor jouw onderneming? In aanloop naar Crowdfunding Day op 25 mei, kijken we daarom naar de vraag: hoe beslis je of crowdfunding iets voor jou is?
Crowdfunding? Lees eerst deze tips!
Uit een recent onderzoek van de Hogeschool van Utrecht en de Kamer van Koophandel blijkt dat hoewel 78% van de Nederlandse ondernemers bekend is met crowdfunding, nog maar 1% er daadwerkelijk gebruik van maakt. Niet alle ondernemers realiseren zich dat crowdfunding ook voor hen kan werken. Crowdfunding is immers niet alleen weggelegd voor hippe startups. Zo werden er in 2015 onder andere ook een ziekenhuis, een vestiging van noodleketen Wagamama en een crematorium gecrowdfund. Crowdfunding is dus juist ook voor gevestigde ondernemingen relevant, in een uiteenlopend aantal branches.
Ook is de waarde van een crowdfundingcampagne vaker breder dan aanvankelijk gedacht. Crowdfunding kan buiten de financieringsvraag, ook vele andere behoeften van jouw onderneming vervullen, bijvoorbeeld de vraag naar een grotere bekendheid. Dit blijkt ook weer uit het recente succes van het deelplatform Peerby, dat naast 2 miljoen euro ook veel media aandacht kreeg. Echter vereist het creëren van zo’n crowdfunding hit wel een goede voorbereiding, aandacht en toewijding. In aanloop naar Crowdfunding Day op 25 mei, kijken we daarom naar de vraag: hoe beslis je of crowdfunding iets voor jou is?
4 tips voordat je de knoop doorhakt
1. Ken de verschillende crowdfunding vormen
Crowdfunding komt in allerlei soorten en maten. De verschillende vormen van crowdfunding leveren andere resultaten op. De twee meest voorkomende vormen zijn reward-based crowdfunding en lending-based crowdfunding. Bij reward-based crowdfunding ontvangt de funder een tegenpresentatie in ruil voor zijn of haar investering. Funders doen vaak mee aan zo’n campagne omdat ze zich gegrepen voelen door het verhaal van de maker en hem/haar succes gunnen. Óf omdat ze dolgraag de ‘reward’ willen, zoals een gloednieuw product. Een andere vorm is de lending-based campagne, waarbij een investeerder jou een bedrag leent. Dit geeft investeerders de kans op een aantrekkelijke rente. Overige vormen zijn Equity crowdfunding en crowdfunding door middel van een converteerbare lening. Omdat de verschillende vormen nogal uiteenlopen, is het dus belangrijk dat je vooraf beslist welke soort crowdfunding bij jou past. De online tool van Fundipal kan je hierbij helpen en ondersteunt je bovendien bij het kiezen van het juiste platform.
2. Wat wil jij bereiken?
Voordat je aan crowdfunding begint is het van essentieel belang dat je goed scherp hebt wat je precies met je campagne wilt bereiken. Wil je crowdfunding alleen inzetten voor financiering? Of wil je het juist inzetten als marketing tool? En wil je je dan richten op het creëren van een zo groot mogelijk draagvlak of het creëren van betrokken klanten? Het antwoord op dit soort vragen bepaalt niet alleen de vorm van je campagne, maar geeft ook inzicht in hoeveel tijd en werk jouw onderneming kwijt zal zijn aan de crowdfunding en of dit rendabel is.
3. Leer van de ervaring van anderen
Elke dag slagen er Nederlandse crowdfunding campagnes. Dit betekent dat er genoeg ondernemers zijn die met jou hun ervaring kunnen delen. Zij kunnen vaak het beste duiden wat crowdfunding voor hen heeft betekend en kunnen je bovendien wijzen op de do’s en dont’s. Het kan geen kwaad om binnen je netwerk even te polsen wie al een campagne heeft gedaan en contact met diegene op te nemen. Op Crowdfunding Day Europe, het grootste crowdfunding congres van Europe, zijn delen ervaren crowdfunders, waaronder Peerby, Minibrew, en Keezel, hun ervaring met je. Startups krijgen de unieke kans om tijdens Learn From The Masters, crowdfunding grootmeesters als Jon Leland van Kickstarter en Miquel Ballester van Fairphone te ontmoeten en hen het hemd van het lijf te vragen.
4. Test het bij je netwerk
Het kan goed werken om op voorhand bij je eigen netwerk te testen of je campagne aan gaat slaan. Denk je crowdfunding pitch uit en oefen bijvoorbeeld aan de bar door uit te leggen waar je geld voor vraagt en wat je gaat doen. Vraag je publiek of je hen hebt overtuigd om mee te doen. Zijn ze enthousiast? Dan is het tijd om je campagne vorm te gaan geven. Peerby paste deze techniek ook toe. Zij organiseerden in aanloop naar hun campagne pizza avonden waar ze hun strategie bespraken met potentiële funders. Deze avonden hielpen in het vormgeven van de campagne en zorgden er bovendien voor dat Peerby via een secret link, voor het daadwerkelijk live gaan van de campagne, al meer dan 600.000 euro ophaalde (uit dus enkel hun eigen netwerk!).
Met korting naar Crowdunding Day Europe
Geïnspireerd? Kom dan naar Crowdfunding Day Europe en leer in één dag hoe je met crowdfunding jouw onderneming naar een hoger niveau kunt tillen! Niet alleen ontmoet je op 25 mei alle relevante crowdfunding platforms, ook ga in gesprek met tientallen ondernemers die je in crowdfunding voorgingen, zoals Miquel Ballester van Fairphone en Daan Weddepohl van Peerby. Bovendien spar je met ervaren crowdfunding coaches die al je crowdfunding vragen kunnen beantwoorden. Baaz ondernemers ontvangen een exclusieve korting. Met de code BAAZ2016 bespaar je 50,- euro op de reguliere ticketprijs. Voor meer actuele informatie over het programma en tickets kijk je op www.crowdfundingday.nl, Facebook en Twitter.