Hoe financier je het 'Internet of Things'?
Steeds meer zien we de voordelen van lease. Een paar jaar geleden werden mobiele telefoons aan consumenten geleased, zodat je geen aanschafbedrag betaalde, maar toch kon profiteren van een nieuw toestel. Auto's worden nog steeds geleased en leasen breidt zich inmiddels verder uit dan alleen het product zelf. Er zit dus een groei in de leasemarkt en daar waar groei is, zit potentie.
Leasen
Nu apparaten in snel tempo worden verbonden met het internet, staat het bedrijfsleven voor een belangrijke uitdaging. Voor de consument gaat het om relatief kleine investeringen, zoals een tablet of een smartphone, maar wil het bedrijfsleven bijblijven in de digitale revolutie, dan zijn daar enorme investeringen voor nodig. Investeringen die elkaar bovendien steeds sneller moeten opvolgen.
Volgens Yann Toutant, directeur van Econocom Nederland, is het implementeren van een digitale strategie voor bedrijven cruciaal.‘Klanten verwachten dat ze van je diensten gebruik kunnen maken vanaf hun mobiele apparatuur. Bied jij die mogelijkheid niet, dan is er altijd wel een vooruitstrevende concurrent die het wel doet.’ Het is dus niet de vraag of je de overstap maakt, maar hoe je dat doet. Kies je voor een beproefde e-commerce strategie, of ga je een revolutie in je hele onderneming veroorzaken? En hoe betaal je dat?
Een mogelijkheid is operational lease: de meest traditionele leasevorm voor de zakelijke markt. Hierbij heeft de leasemaatschappij of kredietverstrekker het economische eigendom en levert doorgaans ook services ten behoeve van het apparaat. Ook draagt de leasemaatschappij het volledige risico van de waardevermindering. De gebruiker heeft hierover geen zorgen en betaalt alleen voor het gebruiksgenot. Aan het einde van de lease wordt het apparaat aan de leasemaatschappij of kredietverstrekker geretourneerd.
BAS Group
In 2013 heeft de BAS Group, elektronica retailer en e-tailer met onder meer de winkelformules Dixons en Mycom in het beheer, haar winkelformules omgebouwd tot een 'retail 2.0' ervaring door gebruik te maken van een leaseoplossing. Dit begon met een pilot waarbij één winkelketen werd omgebouwd. De kosten? Rond de 100.000 euro. Apparaten die in de leaseovereenkomst zijn opgenomen: Kassa’s-, handheld devices, wifi- en serversystemen, maar ook touch screens en overige middelen, zoals de koffieautomaten. Om dit te realiseren heeft BAS Group contact opgenomen met Econocom, specialist in het bieden van financiële diensten voor digitale oplossingen. De resultaten spraken voor zich, de ROI (Return of Investment) lag hoog en BAS Group ging na de pilot een samenwerking met Econocom aan voor de vernieuwing van alle 300 winkels.
Volgens Toutant is deze aanpak dé manier om te blijven vernieuwen: ‘Het is bijna onmogelijk om meteen genoeg inkomsten te genereren waarmee de uitgaven voor nieuwe technologie direct worden terugverdiend. Dat is de reden dat we in rap tempo richting een samenleving gaan waar bezit niet langer centraal staat, maar het gebruik. Apparatuur dus minder vaak zelf kopen en steeds vaker leasen. Er zijn flexibele leaseoplossingen waarbij de technologie zelfs na een korte periode kan worden omgeruild voor een meer actuele versie, zonder aanpassingen van het leasetarief. Leasen is voor bedrijven in toenemende mate de manier om de kloof tussen de snel innoverende consument en het bedrijfsleven te overbruggen.’
Econocom
Bij Econocom in Nederland werken meer dan 50 gepassioneerde professionals die Nederlandse ondernemers en organisaties ondersteunen bij de integratie van innovatieve digitale en financiële oplossingen. Econocom Nederland geeft ondernemers keuze: een klassieke financiering of een ‘all-in-one’ oplossing met bijvoorbeeld online rapportages. De klantenportefeuille van Econocom groeit hard in Nederland: naast BAS Group is bijvoorbeeld ook de helft van de Nederlandse gemeenten klant, net als de fitnessketen Health City / Basic Fit, onderwijsinstellingen en bedrijven als Atos en KPN. Om een indruk te geven: Econocom geeft per werkdag 500.000 euro uit aan inkoop van apparatuur voor haar klanten.
'As a Service'
‘De markt verschuift enorm’, vertelt Toutant. ‘Alles verandert, zowel in de financiering als in de service. Waar leasen vroeger een 'klassiek' product was voor het afnemen van apparatuur tegen een vaste maandelijkse vergoeding, wordt leasing nu steeds vaker als 'as a service' aangeboden. Dat betekent dat de gebruiker een periodieke vergoeding per medewerker of afdeling betaalt voor de service die wordt geboden, in ons geval het gebruiken van digitale oplossingen (eventueel inclusief installatie en onderhoud). Het is de uitdaging om zoveel mogelijk flexibiliteit aan te bieden, zodat elke potentiële klant op maat geholpen wordt.’