Hoe ga je om met niet presterende werknemers?

Hoe ga je om met niet presterende werknemers?

Redactie Baaz
Voor een ondernemer is het iets waar je een knoop van in je maag kan hebben: praten met een werknemer waar je niet tevreden over bent. Wij hebben vier tips voor je om dit op een soepele manier te laten verlopen en om je werknemer niet te demotiveren.

LEES OOK: 5 tips voor succesvol netwerken​​​​​

Vragen

Voordat je het gesprek begint kun je de werknemer vragen hoe hij of zij denkt over zijn of haar prestaties. Zo kun je vragen naar de manier waarop zij de prestaties van zichzelf meten. In het beste geval zit de werknemer meteen op dezelfde lijn als jij: hij of zij ziet zelf ook in dat de gestelde doelen niet gehaald worden. Dat scheelt een hoop uitleg en samen kan er dan naar de oorzaak en oplossing gekeken worden.

Werknemers

Het kan voor voorkomen dat de werknemer het gedeeltelijk met je eens is. Wijs in zo’n geval dan naar de punten waarop jij denkt dat hij of zij tekort is geschoten. Er zijn ook werknemers die denken dat ze het goed doen. Wanneer ze dit aangeven is het voor jou een goed moment om te laten blijken dat je het er niet mee eens bent. Benader in zo’n geval de situatie niet te negatief. Begin bijvoorbeeld met vertellen dat je blij bent dat de werknemer denkt dat hij of zij goed bezig is. Maar vul aan dat jij daar anders tegenaan kijkt. Zoek samen naar een oplossing door te kijken waar het misgaat. 

Verwachtingen

Nu je duidelijk hebt gemaakt dat je vooruitgang van je werknemer wilt zien is het tijd om je verwachtingen kenbaar te maken. Deze verwachtingen leg je vast. Door samen realistische doelstellingen te bedenken zal de werknemer meer gemotiveerd zijn om ze te halen dan wanneer het opgedragen wordt. Daarnaast spreek je af hoe jullie gaan meten of die verwachtingen gehaald zijn. Vertel de werknemer dat wanner hij of zij dreigt een deadline niet te halen, je dat graag maximaal twee dagen van tevoren wilt horen. 

Beloon werknemers

Je werknemer zal een stuk gemotiveerder zijn om jouw verwachtingen te halen als er iets gekoppeld is aan de persoonlijke doelen en interesses van de werknemer. Vindt de werknemer bijvoorbeeld klantcontact leuk? Maar gaat dit ten koste van het halen van deadlines? Vertel hem of haar dan dat als hij of zij de verwachtingen haalt, hij of zij beloond zal worden met extra klantcontact. 

Wees duidelijk

Beschrijf wat je niet bevalt aan de werknemer. Doe dat specifiek. Wanneer je alleen zegt ‘je reageert niet’ is dat een stuk vager dan wanneer je zegt ‘ik merk dat je op de helft van mijn mails niet reageert en als je reageert duurt het een week voordat ik reactie heb’. Door specifiek gedrag te benoemen kan de werknemer een verband leggen tussen de voorbeelden en de gestelde verwachtingen. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie