Hoe groen verzend jij?
Dit is een goede ontwikkeling. Met het toenemende maatschappelijke belang van duurzaam ondernemen, helpt een duurzaam imago je met het trekken van klanten. Tevens zorgt het op (lange) termijn voor kostenbesparing. We lichten graag één duurzaam onderdeel uit. Een pakket verzenden, hoe groen doe jij dat?
Recentelijk schreef Kim Minten een artikel over hoe je duurzaam ondernemen kunt aanpakken. Hieruit blijkt dat het onderdeel moet worden van je onderneming, startend met het kijken naar de processen en activiteiten die plaatsvinden binnen je onderneming. Of het nu gaat om online bestellingen die verstuurd moeten worden of zakendoen met partners in het buitenland, het versturen van pakketten is een proces waar iedere ondernemer mee te maken krijgt. Met deze 4 vragen en antwoorden neem je dit proces onder de loep en kun je direct aan de slag met groener verzenden.
Ben je bekend met het Branche verduurzamingsplan e-commerce?
In 2015 is het verduurzamingsplan opgesteld door het Kennis Instituut Duurzaam Verpakking en Thuiswinkel.org. Ze zagen kansen voor het bijdragen aan de verduurzaming van verpakkingen en hebben doelstellingen opgesteld waaraan verzendmaterialen moeten voldoen. De e-commercesector werd opgeroepen om de hoogst haalbare doelen vast te stellen en deze voor 80% te bereiken in 2018. Tijd om dit plan erbij te pakken, want dit jaar is dus hét jaar!
Denk je wel eens na over het (laten) recyclen van verpakkingen?
In het verduurzamingsplan gaat het vooral over het verpakkingsmateriaal. Wees je hier bewust van. Maar recyclen is natuurlijk ook een optie. Vanzelfsprekend kun je dit als ondernemer zelf doen als je een pakket ontvangt. Echter wordt recycling van nog groter belang bij webshops. Bied klanten een duurzame verpakkingsoptie aan bij het plaatsen van een bestelling en vraag om producten in dezelfde doos te retourneren.
Kun je aan lokale producten komen?
Dit is natuurlijk geheel afhankelijk van de onderneming die je hebt, maar het is altijd goed om je te verdiepen in lokale leveranciers. Als het mogelijk is, zal de overstap naar lokaal geproduceerde producten het waard zijn, zowel voor jezelf als klanten. Zo stimuleer je een sterke lokale economie, verkort je levertijden en draag je bij aan minder CO2 uitstoot omdat producten minder ver verzonden hoeven te worden.
Hoe groen is je postorderbedrijf?
Steeds meer postorderbedrijven besteden veel aandacht aan groene post. Zo kun je beginnen met het uitrekenen van de CO2 uitstoot die jouw verzending met zich meebrengt. En wat dacht je van CO2 neutraal post versturen? Wat inhoudt dat de uitstoot gecompenseerd wordt door een investering in duurzame projecten. Daarnaast zie je steeds meer elektrische bussen, e-bikes, bakfietsen en biogasbussen in het straatbeeld. Of je nu een groot of klein postorderbedrijf kiest, lees je goed in!
En nu de grote vraag … Hoe groen verzend jij?