Hoe maak je het jezelf makkelijker als webshopondernemer?
Ondernemer zijn is een mooi vak, zeker als het je in het bloed zit. Veel kansen zijn er tegenwoordig online te vinden, aangezien een belangrijk deel van de economie zich daar de laatste tijd naartoe verplaatst heeft. Het loont dus zeker om een webshop te hebben of te beginnen. Maar dat betekent niet een website opzetten en achterover gaan zitten, integendeel. Er komt veel bij kijken. Hoe maak je het jezelf makkelijker als webshopondernemer?
Alleen goedlopende producten blijven verkopen
De redenering die veel webshopondernemers erop na houden, is dat hoe groter je assortiment is, hoe groter je winst kan worden. Die vlieger gaat natuurlijk alleen op als producten die je toevoegt ook daadwerkelijk gaan lopen. Maar dat is simpelweg niet altijd het geval. Als je producten die niet zo’n succes zijn aanhoudt, levert je dat meer werk op. Hoe meer producten je hebt, des te ingewikkelder en omvangrijker je processen immers worden. Laat producten die niet lopen daarom gewoon vallen en blijf bij een slanke onderneming met goedlopende producten.
Fulfilment uitbesteden
Het afhandelen van bestellingen is relatief veel werk. Je moet binnenkomende orders verwerken, de producten die besteld zijn zoeken en inpakken, en vervolgens het pakketje adresseren en gefrankeerd op de post doen. En dan kun je ook nog te maken krijgen met retourzendingen die eveneens moet afhandelen, terwijl ze je niets opleveren. Hoe beter je webshop gaat draaien, des te meer werk in dit proces dat men fulfilment noemt gaat zitten. Je kunt het jezelf een stuk makkelijker maken door fulfilment uit te besteden aan een daarin gespecialiseerde dienstverlener. Dan hoef je zelfs niet meer je eigen voorraad op te slaan.
Automatiseer waar mogelijk
Wat je zeker veel tijd en moeite kan besparen, is automatisering. Met de juiste softwareoplossingen kun je routinetaken zoals orderverwerking, voorraadbeheer en e-mailmarketing automatiseren. Handige platforms zijn bijvoorbeeld Shopify en WooCommerce voor orderverwerking en verzending, plus tools zoals TradeGecko of Odoo die je kunnen helpen bij het beheren van je voorraadniveaus en het automatisch plaatsen van bestellingen bij leveranciers wanneer de voorraad laag is. Gebruik e-mailmarketingtools zoals Mailchimp of Klaviyo om automatische e-mailcampagnes op te zetten voor verlaten winkelwagentjes en promoties.
Een boekhouder inschakelen
Administratie is een noodzakelijk kwaad voor ondernemers. Je bent verplicht om het op orde te hebben, en ook voor jezelf is dat beter, omdat je dan daadwerkelijk inzicht hebt in hoe je bedrijf ervoor staat. Maar die administratieve taken kunnen aardig uitdijen bij een webshop, zeker als je veel verkopen hebt en verschillende leveranciers gebruikt. Je moet wel correct je btw en andere belasting afdragen. Schakel daarom een boekhouder in om je administratie voor je te regelen. Dat scheelt je een hoop kopzorgen.
Maak het jezelf dus vooral niet te moeilijk. Als je je vastdraait in alles wat er komt kijken bij het runnen van een webshop, gaat dit ten koste van je succes en potentieel. Soms kun je juist vooruitgang boeken door het jezelf makkelijker te maken, als je tenminste slimme en verstandige keuzes maakt die ten behoeve van je business zijn en niet voortkomen uit luiheid. Met luiheid word je immers geen succesvol ondernemer.