Hoe scoor je freelance opdrachten als zzp'er?
Als er iets is waar de coronacrisis voor heeft gezorgd dan is het wel voor meer ondernemers in Nederland. Uit cijfers van het CBS blijkt dat er inmiddels meer dan 2 miljoen bedrijven staan ingeschreven in ons land, waarvan meer dan de helft zzp'er is.
Dat enorme aantal zorgt voor concurrentie binnen diverse branches. Daarom is het des te belangrijker om als zzp'er te weten hoe je een nieuwe freelance of interim opdracht scoort. In dit artikel geven we je enkele bruikbare tips.
Wees online zichtbaar en actief bezig met de mogelijke klant
Een van de onderdelen die vandaag de dag niet meer mag ontbreken binnen een goedlopend bedrijf is dat je online zichtbaar moet zijn. Dat is voor de meeste bedrijven namelijk de belangrijkste manier om klanten te scoren. Online zichtbaar zijn betekent dat je een goed vindbare website moet hebben. Met goed vindbaar bedoelen we een website die aan de hand van de laatste trucs op het gebied van SEO volledig geoptimaliseerd is voor de zoekmachine. Daardoor krijgt je website een hoger plekje in Google.
Het is aan te raden om zo'n website te laten maken door een professional zoals een marketing bureau. Daar weten ze immers precies wat ze moeten doen om jouw bedrijf te laten knallen in de zoekmachine. Met behulp van kwalitatieve zoekwoorden en andere SEO toepassingen zorgen ze ervoor dat je website voor die bepaalde zoekwoorden op de eerste pagina op Google komt te staan. Zorg ervoor dat het duidelijk is hoe je te bereiken bent voor potentiële klanten, dus maak een contactpagina met alle gegevens.
Freelance opdrachten via speciaal online platform
Met het hebben van een eigen goed vindbare website ben je er (helaas) nog niet als zzp'er. Hoe goed vindbaar je website ook is; je moet ook zelf moeite doen om die ene freelance opdracht binnen te halen. Wat hierbij kan helpen, is je aanmelden bij speciale online platforms voor zzp'ers die op zoek zijn naar werk. Op dit soort websites plaatsen opdrachtgevers en bedrijven als het ware een soort vacatures waar jij als zzp'er op kunt reageren. Het voordeel hiervan? Simpel: je reageert alleen op de advertenties die jou aanspreken.
Maar: er is ook een nadeel aan dit soort online marktplaatsen. Er zijn er tegenwoordig namelijk behoorlijk wat. Misschien zie je door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer en weet je niet goed waar je wel of niet moet zoeken. Er zijn zowel gratis als betaalde platformen beschikbaar. Je moet bijvoorbeeld soms betalen om een reactie te kunnen plaatsen. Kijk daar goed naar voordat je je aanmeldt zodat je zeker weet dat je waar krijgt voor je geld én dat je kans hebt om werk te scoren als zzp'er.
Content is king: start met bloggen voor meer opdrachten
Waar je tegenwoordig ook zeker aan moet denken, is het maken van content op je website. Dat doe je door middel van een blog waarop je artikelen plaatst die met je niche te maken hebben. Een masseur plaatst blogs over massage en ontspanning en een bouwvakker schrijft over de bouw. De kans is echter groot dat je als fotograaf of bouwvakker helemaal geen talent en stiekem geen zin hebt om dat soort artikelen te schrijven. Daarom is het aan te raden om daar een freelance schrijver voor in te huren.
Op die manier help jij een andere zzp'er ook weer aan werk. Misschien denk je nu "ach, laat die blog maar zitten" en dat is natuurlijk mogelijk. Je moet alleen wel weten dat content in het kader van SEO onmisbaar is. Dat betekent: wil je vindbaar zijn met je website in Google dan móet je interessante content op je website hebben staan én die content regelmatig bijwerken. Er is namelijk altijd wel wat te vertellen; geen enkele branche staat volledig stil.
Netwerken, netwerken en nog eens netwerken
Tot slot mag de tip om te gaan netwerken natuurlijk niet ontbreken. Dat is al jarenlang dé manier om freelance opdrachten te krijgen als zzp'er. Het enige verschil met jaren geleden is dat netwerken nu ook veel online gebeurt. Het is bijvoorbeeld aan te raden om actief te zijn op LinkedIn, hét zakelijke sociale medium. Post regelmatig een update vanuit je werkveld en laat zien dat je beschikbaar bent voor nieuwe opdrachten. Er is daar zelfs een knop te vinden die je alleen maar hoeft om te zetten om dit te laten zien.
Naast online netwerken worden er nog regelmatig fysieke events georganiseerd waar je als ondernemer naartoe kunt. Veel van deze evenementen vind je in het midden van het land: rondom Utrecht. Ook in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wordt er wel eens een netwerkborrel georganiseerd. Via groepen op Facebook en LinkedIn vind je regelmatig de data van dit soort events. Wie weet scoor je daar een interim opdracht of in ieder geval interessante zakelijke contacten.