Hoe staat de reisbranche ervoor?
Oad Reizen verkeert in zwaar weer en dat geldt voor de hele reisbranche. Hoe ernstig is het gesteld met de sector en is er licht aan het einde van de tunnel?
Het noodlot dat Oad Reizen trof staat niet op zichzelf; de hele branche heeft het moeilijk. Sinds het internet steeds meer mogelijkheid biedt om zonder tussenkomst van een reisorganisatie een mooie vakantie te boeken, zien de traditionele bureaus hun omzet dalen. Daarbij komt de financiële crisis die de portemonnee, en dus het vakantiebudget, van de consument raakt. Er wordt minder geld uitgegeven aan reizen en ook de duur van vakanties worden ingekort.
De cijfers
Wat zeggen de cijfers over de huidige stand van zaken en hoe ziet de toekomst eruit voor deze sector? ING Economisch Bureau deed onderzoek en komt tot de conclusie dat het aantal vakanties in 2013 naar verwachting met vier procent afneemt in totaal. De cijfers vallen nog lager uit binnen de groep georganiseerde vakanties waar zowel in de winter- als zomerperiode (oktober 2012 – maart 2013) zes procent minder reizen werden geboekt ten opzichte van een jaar eerder.
Steeds vaker zie je stunts met vroegboekkortingen voorbijkomen. Het moet een manier zijn om consumenten aan te zetten tijdig te boeken. Hoewel dit kan werken, zetten de kortingen wel druk op de winstcijfers. En die waren vanwege de grote prijzenslag van de afgelopen jaren al niet riant.
Zo weet de Telegraaf te melden dat een organisatie soms maar een tientje verdient op een all-inclusive vakantie van vierhonderd euro naar Turkije.
Van stagnatie naar krimp
Al vanaf 2010 bleef de groei van het aantal ondernomen vakanties uit, stelt ING verder. Men ging korter op vakantie, zocht een bestemming dichter bij huis uit en bespaarde hiermee op de kosten. Het aantal vakanties bleef echter nagenoeg gelijk, maar daar komt nu verandering in. Niet alleen besparen consumenten op de kosten, ook boeken ze nu minder georganiseerde reizen.
Verwachting
ING verwacht niet veel goeds voor 2014: 'Gezien de magere economische vooruitzichten valt in 2014 nog geen herstel te verwachten, waardoor het voor de reisbranche moeilijk blijft.' Het zijn vooral de traditionele reisbedrijven die de negatieve gevolgen van deze ontwikkelingen merken. Consumenten blijven nog altijd steeds meer via internet en online travelagency's (OTA) boeken, andere internetaanbieders en voor een klein deel ook veilingsites en social travel sites nemen een deel van de winst.
Met andere woorden: fysieke reisbureaus zullen het er niet makkelijker op krijgen. 'Reisbureaus zullen steeds afhankelijker worden van de niet-doorsnee vakanties, waar persoonlijk advies duidelijke meerwaarde heeft. Het aantal reisbureaus in de winkelstraat zal de komende jaren flink dalen', aldus Sasja van As-Winters, sectormanager Zakelijke dienstverlening van de ING.