Hoe Trustoo lokale dienstverleners met jong talent door de coronacrisis hielp
Trustoo is een kwaliteitsvergelijker die consumenten verbindt met de beste dienstverlener in hun buurt. Het techbedrijf werd opgericht vlak voor de coronapandemie en combineert alle beschikbare online informatie over een branche en maakt aan de hand van een objectieve berekening een top tien ranking. Op deze manier heeft het platform in Nederland al zo’n tienduizenden lokale dienstverleners uit ruim vijftig branches van een podium voorzien. De organisatie floreerde tijdens de gezondheidscrisis en ook de krappe arbeidsmarkt krijgt geen vat op Trustoo. Medeoprichter Lars Freriks maakt de tussenbalans op.
Het idee achter Trustoo is ontstaan uit de constatering dat consumenten online erg lastig lokale dienstverleners konden vinden en contacteren. Zocht je een schilder of boekhouder? Dan kon je voorheen online een formuliertje invullen en prijzen vergelijken. Maar dat vond Freriks een gek idee: “Je gaat ook niet zomaar vier offertes opvragen van hotels en er eentje uitkiezen zonder dat je naar reviews of foto’s gekeken hebt. Dit kan veel transparanter.”
Boemerang-effect
Dus richtte hij vlak voor de coronacrisis samen met Pieter Westerhuis het platform Trustoo op. Die crisis bleek meer voor- dan nadelen op te leveren. “Veel lokale dienstverleners vertrouwden op mond-tot-mondreclame. Om zichtbaar te blijven tijdens de pandemie moesten zij plots het online gedeelte op orde brengen. Dit zorgde bij ons voor een boemerang-effect”, legt Freriks uit. “Uiteraard zagen we bij een aantal branches een harde terugval in het aantal aanvragen, zoals cateraars en fotografen. Maar over het algemeen heeft de pandemie geen grote schade aangebracht. Aan het eind van de dag willen we lokale bedrijven een podium geven om zo de beste lokale match te kunnen maken en door de coronacrisis is dit alleen maar sterker geworden.”
De beste match zorgt er volgens de oprichter niet alleen voor dat de consument blij is met zijn of haar dienstverlener, maar ook dat zij makkelijker de weg terugvinden naar het platform. “Als je consumenten de beste ervaring geeft, komen ze voor een volgende vraag gewoon bij je terug. Daar zetten we heel erg op in en dat zien we ook terug in de cijfers. Bij een goede match hoort ook goed contact tussen de klant en dienstverlener. We staan onze klanten daar graag in bij.”
Talent verbinden in krappe arbeidsmarkt
Het techbedrijf groeit snel en het aantal medewerkers stijgt mee: in Nederland werken er momenteel zo’n 35 mensen, verdeeld over het productteam en commerciële team. Ook is het sinds 2020 actief in Vlaanderen en sinds begin dit jaar in Duitsland, waar zowel bij de zuider- als oosterburen drie medewerkers actief zijn. In tegenstelling tot veel andere bedrijven heeft Trustoo in de krappe arbeidsmarkt weinig moeite om mankracht te vinden: de afgelopen drie maanden hebben ze vijftien mensen aangenomen. “Mensen vinden het leuk om voor een innovatief bedrijf te werken waar veel teamuitjes, sportactiviteiten en etentjes worden georganiseerd. Er werkt bij ons voornamelijk jong talent en zij vinden het veel belangrijker om leuke dingen te doen met een gezellige groep collega’s, die je over het algemeen vaker ziet dan je eigen vrienden. Daarnaast woont vrijwel iedereen in regio Amsterdam. Dat zorgt voor een sterk gevoel van saamhorigheid.”
Hoewel de cv uiteraard een rol speelt tijdens het werven van nieuwe mensen, is de klik met de bedrijfscultuur het belangrijkst. “Het karakter en de mentaliteit moeten binnen het bedrijf passen. Een intensief sollicitatietraject geloven wij niet zozeer in, omdat wij vinden dat iedereen de kans verdient om zich te laten zien en ontwikkelen. Vooral tijdens de proefmaand monitoren we hoe iemand functioneert binnen onze organisatie, in plaats van dit te doen aan de hand van twee gesprekjes van een uur of een assessment. Daarbij kijken we vooral wat iemand wél kan, waardoor mensen met een zogeheten afstand tot de arbeidsmarkt ook hartstikke welkom zijn. Tenslotte merken we dat onze collega’s net als hun generatiegenoten graag het verschil maken. Hier bieden wij als scaleup veel ruimte voor. We staan open voor alle goede ideeën.”
No cure, no pay
De top tien ranking is eerlijk en objectief. Als bedrijf kun je geen score kopen en als consument kun je het platform gratis gebruiken. Hoe komt er dan geld in het laatje? “Als je als bedrijf meer uit Trustoo wilt halen, kun je een premiumprofiel aanschaffen waarbij je een vast bedrag betaalt per klantaanvraag. Daarbij hanteren we de no cure, no pay gedachte: je betaalt alleen voor de aanvragen die je krijgt. Maar we kunnen ook voor hen adverteren. Stel dat de beste schilder in Amsterdam ook zichtbaar wil zijn in de regio Zaandam, kunnen wij actief campagnes gaan inrichten.”
Om ervoor te zorgen dat de dienstverleners goed vindbaar zijn, heeft Freriks veel aandacht besteed aan SEO en SEA. “Hoe meer mensen je website vinden, hoe makkelijker ze in contact komen met de beste dienstverleners uit hun regio. Zo hoeven zij zich geen zorgen te maken over conversieoptimalisatie en online campagnes, dat doen wij wel. We vinden namelijk dat een notaris bijvoorbeeld bij zijn corebusiness moet blijven.”
Als kwaliteitsvergelijker wil Trustoo blijven groeien, maar dan moeten ze volgens Freriks meer naamsbekendheid genereren. “'Op basis van het aantal websitebezoekers en aanvragen zijn we marktleider, maar bezoekers moeten ons ook zo gaan zien. Ben je op zoek naar een makelaar of vochtbestrijder? Dan moet Trustoo meteen top of mind zijn. Dat is nu nog niet het geval maar daar willen we graag naartoe. Een goede uitdaging vind ik, die ons ook gaat helpen om onze internationale groei te versnellen.”