Holland & Barrett blijft streven naar verduurzaming
Na het verduurzamen van De Tuinen-verzorgingslijn heeft Holland & Barrett, specialist in natuurlijke gezondheid en verzorging, ook de supplementverpakkingen onder de loep genomen. Met de herlancering van het gehele assortiment eigen merk supplementen in de Benelux, wordt er zo’n 99,4 ton aan plasticverbruik per jaar verminderd. De nieuwe verpakking draagt bij aan het continu verbeteren van het assortiment op het gebied van duurzaamheid.
Duurzame verpakkingen
“Ik ben ontzettend trots dat wij als eerste retailer in Nederland ons eigen merk assortiment van meer dan 400 producten omzetten naar een duurzame verpakking van 100% gerecycled plastic. Wij hopen dat deze beweging zich in de toekomst blijft voortzetten.” Olivier Blitzblum – Head of Category Health – Holland & Barrett Benelux.
De nieuwe verpakkingen zijn verlicht, verkleind en bestaan uit 100% gerecycled plastic (rPET) met een metalen dop. Er is voor dit materiaal gekozen vanwege de duurzamere voordelen die het met zich meebrengt. Het gebruik van plastic verpakkingen, in plaats van glas, maakt de supplementen lichter. Hierdoor kunnen de producten zuiniger getransporteerd worden. Ook is er geen risico op breuk waardoor er geen beschermingsmateriaal nodig is tijdens het transport.
Opvallende cijfers
- Het inzetten van 100% gerecycled materiaal bespaart per jaar 61,3 ton virgin plastic.
- De overstap naar metalen doppen bespaart per jaar 15 ton plastic.
- Het verkleinen en verlichten van de verpakking bespaart per jaar 23,1 ton plastic.
Naast de verpakking is ook de samenstelling van de supplementen geoptimaliseerd. Er zijn veel duurzame producten geformuleerd in één tablet of capsule per dag. Zo worden de potjes zo klein mogelijk gehouden.
Om een duurzame en snelle overstap te maken naar de nieuwe verpakkingen, is er gekozen voor een gefaseerde aanpak. Zo wordt er stapsgewijs plaatsgemaakt voor de nieuwe verpakkingen, zonder dat de oude verpakkingen worden weggegooid. Inmiddels zijn ruim 200 producten vernieuwd. Rond de zomerperiode zal de herlancering worden afgerond en zijn alle producten te vinden in een duurzamer jasje.
Lees ook: 3 tips voor starten met duurzaam ondernemen
Lees ook: Denk aan duurzaam verpakkingsmateriaal