Houd The Great Resignation buiten de deur in 5 stappen
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn in het eerste kwartaal van 2022 in totaal 1,9 miljoen personen aan een nieuwe baan begonnen. Dat zijn er 400.000 meer dan in het eerste kwartaal van 2021. Bijna 60 procent van alle baanwisselaars werkte korter dan twee jaar in hun vorige baan. Ook het aantal mensen dat een eigen bedrijf begint of freelancer wordt stijgt (in het derde kwartaal van 2022 werkten 1,2 miljoen mensen in Nederland als freelancer, een stijging van 127.000 ten opzichte van het jaar ervoor).
“Dit zorgt ervoor dat bedrijven meer dan ooit moeten nadenken over manieren om hun talenten te behouden en hun vertrek te voorkomen,” licht Maureen Kekic, Regional Director Benelux bij Cegid toe. “Dit is het moment om kritisch te kijken naar bestaande HR-processen, en de medewerker centraal te stellen door middel van opleidingen, interne loopbaanontwikkeling en oprechte aandacht voor hun behoeftes en welzijn. Hiermee bescherm je de organisatie tegen het hoge verloop van vaste medewerkers.”
De vijf stappen om je personeel te behouden en te voorkomen dat The Great Resignation toeslaat bij je organisatie, volgens Cegid:
Stap 1. Breng vaardigheden van je medewerkers in kaart
Als je een HR-strategie wil ontwikkelen om talenten en hun waardevolle kennis aan boord te houden, moet je eerst weten welke vaardigheden er binnen je onderneming beschikbaar zijn, en welke vaardigheden nog moeten worden verworven of versterkt. Zodra hier een duidelijk beeld van is, kun je je interne mobiliteit en recruitmentstrategie daarop aanpassen. Een zogenaamde skills assessment biedt dit overzicht, en bovendien kun je zo in kaart brengen hoe medewerkers zich verder kunnen ontwikkelen om hun talent te ontplooien binnen de organisatie.
Stap 2. Ontwikkel een efficiënte upskillingstrategie
Hoe meer medewerkers de mogelijkheid krijgen om zichzelf op professioneel vlak te ontwikkelen, hoe eerder ze geneigd zijn bij hun werkgever te blijven. Zodra de behoefte aan specifieke vaardigheden is vastgesteld, is het dus dubbel zo nuttig om upskilling-inspanningen te integreren in het retentiebeleid, bijvoorbeeld door te investeren in trainingen en coaching.
Stap 3. Luister naar de behoeften van je medewerkers
De behoeften van de medewerkers veranderen voortdurend en moeten dus ook steeds opnieuw worden geëvalueerd. Cegid benadrukt dat als je als organisatie niet meegaat in hybride werkmodellen, digitalisering, en een gezonde, veilige en inclusieve bedrijfscultuur, je er zeker van kunt zijn dat mensen vertrekken. Het is belangrijk om voldoende ruimte te bieden waarin medewerkers zich veilig kunnen uiten, zodat je altijd op de hoogte bent van hetgeen er speelt. Denk daarbij aan real-time feedback, HR-meetings, evaluaties, etc.
Stap 4. Zorg voor een onvergetelijke employee journey
Voor veel bedrijven stond de customer journey altijd bovenaan hun prioriteitenlijstje, maar tegenwoordig is de employee journey en employee experience minstens zo belangrijk – van het recruitmenttraject en de onboarding tot de beëindiging van een contract: medewerkers zijn tegenwoordig je grootste goed als bedrijf.
Stap 5. Ontwikkel de autonomie van medewerkers
Wanneer mensen de vrijheid en het vertrouwen krijgen om autonoom te werken en zelf het heft in handen kunnen nemen om zich verder te ontwikkelen, doet dat wonderen voor hun betrokkenheid en motivatie – en dus ook voor het behoud van talent. Met de Cegid Talentsoft software oplossing kunnen medewerkers zelf hun talentprofiel invullen en toegang krijgen tot een gepersonaliseerd opleidingsprogramma en interne jobaanbiedingen.
Lees ook: Vijf manieren waarop HR in 2023 de redder in een organisatie wordt
Lees ook: Dit is wat je moet weten over personeel aannemen via payrolling