HYVIA onthult Renault Master Van H2-TECH prototype met brandstofcel

HYVIA onthult Renault Master Van H2-TECH prototype met brandstofcel

Redactie Baaz

Ook het prototype van waterstoftankstation gepresenteerd

HYVIA onthult prototype van Renault Master Van H2-TECH

  • Geen CO2-uitstoot*, toegenomen actieradius en korte tanktijden
  • Grote bestelwagen voor goederenvervoer, laadvermogen tot 12 m3, 500 km bereik en beschikbaar in 2022
  • Uitgerust met 30 kW brandstofcel die tegen het einde van dit jaar in Frankrijk zal worden geassembleerd
  • Voertuig, elektromotor en waterstofintegratie eveneens afkomstig uit Frankrijk

HYVIA onthult prototype van waterstoftankstation

  • Tankmogelijkheden aanbieden voor klanten in gebieden waar waterstofinfrastructuur nog in ontwikkeling is
  • Eenvoudig en veilig te gebruiken en korte tanktijden
  • Assemblage in Frankrijk vanaf eind 2021
  • Prototypes geven eerste teken van uniek en compleet HYVIA-ecosysteem, inclusief productie en distributie van groene waterstof en aanbod van lichte bedrijfsvoertuigen met brandstofcel
  • Producten van HYVIA te zien tijdens Hyvolution-beurs in Parijs, 27-28 oktober 2021

David Holderbach, CEO HYVIA: "Ik ben trots op de onthulling van onze eerste waterstofprototypes. HYVIA biedt op maat gesneden oplossingen voor klanten om de uitdagingen van waterstofmobiliteit aan te gaan. HYVIA is in staat zijn volledige ecosysteem in alle facetten in te zetten voor koolstofvrije mobiliteit van professionele wagenparken. HYVIA ontwikkelt zich snel en brengt de sterke punten en vaardigheden van twee leiders samen: Renault Group & Plug Power."

Prototype Renault Master Van H2-TECH prototype

  • Renault Master Van H2-TECH maakt CO2-vrij* rijden mogelijk, evenals een grotere actieradius en korte tanktijden.
  • Grote bestelwagen komt in 2022 op de markt en is geschikt voor goederenvervoer, met een laadvolume van 12 m3 en een rijbereik tot 500 kilometer.
  • Master Van H2-TECH voldoet aan de behoeften van (grote) bedrijven, wagenparken en lokale gemeenschappen.
  • Waterstofmobiliteit is bijzonder zinvol voor lichte bedrijfswagens: ideaal om actieradius te vergroten voor hoge belastingen en intensief gebruik.
  • Renault Master Van H2-TECH is uitgerust met een 30 kW brandstofcel, een 33 kWh batterij en vier waterstoftanks (4 x 1,5 kg).
HYVIA, Renault, waterstoftankstation, Renault Master Van H2-TECH, prototype, automotive

Gebouwd in Frankrijk

  • Renault Master Van wordt geproduceerd in de fabriek in Batilly.
  • De integratie van elektriciteit en waterstof wordt gerealiseerd door PVI, een dochteronderneming van Renault Group in Gretz-Armainvilliers.
  • De elektromotor wordt gebouwd in Cléon.
  • De assemblage van brandstofcellen start tegen het einde van 2021 in de fabriek van Flins.
  • De waterstoftanks zijn afkomstig van Faurecia uit Frankrijk.

* Tijdens het rijden worden geen CO2 of andere gereguleerde, luchtvervuilende stoffen uitgestoten, in overeenstemming met WLTP-certificering.

Hydrogen refueling station prototype

Het waterstoftankstation van HYVIA maakt snel tanken mogelijk. Het vergt slechts 5 minuten om de inzetbaarheid van het voertuig te maximaliseren. Het waterstoftankstation biedt een eenvoudige werking:

  • De aangevoerde waterstof wordt ter plaatse geproduceerd met behulp van waterelektrolyse, of in bulk aangevoerd in speciale tanks.
  • De waterstof wordt gecomprimeerd en opgeslagen voordat het in een voertuig getankt wordt.
  • Veiligheid gegarandeerd: de systemen zijn ontworpen om te voldoen aan alle veiligheids- gebruiksvoorschriften.
  • De waterstoftankstations van HYVIA zijn binnen afzienbare tijd beschikbaar voor aankoop, lease of huur.
  • Assemblage vindt plaats in Frankrijk, in de fabriek in Flins.

Uniek en compleet HYVIA-ecosysteem

Deze prototypes zijn een eerste illustratie van het HYVIA-ecosysteem, inclusief de productie van groene waterstof (elektrolyzers) en distributie (waterstoftankstation). De technologie is geschikt voor een reeks lichte bedrijfswagens (bestelwagen, chassiscabine en stadsbus) en vormen een aanvulling op batterij-elektrische voertuigen.

Meer prototypes op komst

  • Renault Master Chassis Cab H2-TECH: een grote bestelwagen met nog meer laadruimte (19 m3) en een actieradius van ongeveer 250 km.
  • Renault Master Citybus H2-TECH: een compacte stadsbus die tot vijftien passagiers kan vervoeren, ideaal voor bedrijven, gemeenten en lokale openbare diensten, met een bereik van ongeveer 300 km.
HYVIA, Renault, waterstoftankstation, Renault Master Van H2-TECH, prototype, automotive

OVER HYVIA

‘HY’ voor waterstof, ‘VIA’ voor weg: HYVIA slaat met waterstofmobiliteitsoplossingen nieuwe wegen in naar emissievrije mobiliteit, met een uniek en compleet ecosysteem. HYVIA is opgericht in juni 2021 en vormt een joint venture die in handen is van Renault Group en Plug Power, een wereldleider in kant-en-klare waterstof- en brandstofceloplossingen. HYVIA is gevestigd in Frankrijk voor Europese markten en biedt een allesomvattend ecosysteem dat lichte bedrijfsvoertuigen met brandstofcellen, waterstoftankstations, levering van koolstofvrije waterstof, diensten voor financiering en onderhoud van wagenparken omvat.

OVER PLUG POWER

Plug Power bouwt aan de waterstofeconomie als een wereldwijd toonaangevende leverancier van uitgebreide turnkey-oplossingen voor waterstofbrandstofcellen. Plug Power heeft meer dan 50.000 brandstofcelsystemen ingezet en 110 tankstations gebouwd die dagelijks meer dan veertig ton waterstof afgeven. Het bedrijf is technologieleider in groene waterstofoplossingen via elektrolyse. Plug Power is al meer dan tien jaar aanwezig in Europa en heeft belangrijke referenties op het gebied van waterstofmobiliteit bij belangrijke Europese industriëlen, logistieke klanten en voertuigfabrikanten. Plug Power installeerde verschillende elektrolyzers met PEM-technologie in Duitsland, Frankrijk, Nederland en Portugal. Het bedrijf heeft meer brandstofcelsystemen voor elektromobiliteit ingezet dan wie dan ook ter wereld.

OVER RENAULT GROEP

Renault Group staat aan de vooravond van een nieuwe mobiliteit. Gesterkt door zijn alliantie met Nissan en Mitsubishi Motors en zijn unieke expertise op het vlak van elektrificering kan Renault Group rekenen op de complementariteit van zijn vijf merken – Renault, Dacia, LADA, Alpine en Mobilize – en biedt het zijn klanten duurzame en innovatieve mobiliteitsoplossingen. Renault Group is gevestigd in meer dan 130 landen en verkocht in 2020 2,9 miljoen voertuigen. Hij verenigt meer dan 170.000 medewerkers die dagelijks zijn bestaansreden belichamen zodat mobiliteit ons dichter bij elkaar kan brengen. Renault Group is klaar voor uitdagingen op de weg en op het circuit en zet zich in voor een ambitieuze en waardevolle transformatie. Die spitst zich toe op de ontwikkeling van nieuwe technologieën en diensten, en van een nieuw gamma voertuigen dat nog competitiever, nog evenwichtiger en geëlektrificeerd is. In lijn met de milieu-uitdagingen heeft Renault Group de ambitie om tegen 2050 koolstofneutraal te zijn in Europa.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie