Ict is geen randvoorwaarde, maar een meerwaarde voor het mkb
Uit het onderzoek komt naar voren dat veel ondernemers behoorlijk wat uitdagingen zien ten aanzien van ict. Een derde van de business-directeuren wil dat werkprocessen meer en beter ondersteund worden met ict-oplossingen, maar de helft heeft doorgaans te weinig tijd om dat aan te pakken. In het mkb valt ict vaak onder de taken van de directie. Tijd en moeite die in het verbeteren van ict gestoken kunnen worden, gaan vaak naar zaken die meer met de directe business te maken hebben. Daardoor blijven plannen voor ict vaak op de plank liggen. De ict-verantwoordelijken delen de mening van de business-directeuren over het tijdgebrek, maar ervaren het probleem iets minder groot. Twee op de vijf ict-verantwoordelijken geeft aan te weinig tijd te hebben om te innoveren.
Ict als meerwaarde
Meer dan de helft van de ondernemingen kan niet genoeg tijd vinden voor nieuwe ontwikkelingen, zo blijkt uit het onderzoek. Dat maakt ze terughoudend om voor nieuwe oplossingen te kiezen. Het is soms lastig om te bepalen wanneer het daarvoor het juiste moment is, welke oplossing de beste is en het meest toekomstbestendig. Meestal is er een omslag voor nodig, bijvoorbeeld een verhuizing of een fusie, voordat een ondernemer zich in nieuwe mogelijkheden gaat verdiepen. Als er zich geen bijzondere gebeurtenis voordoet, hebben veel ondernemers de neiging om verder te werken met wat ze in huis hebben, terwijl ict ze enorm kan helpen. Ict wordt nog te vaak als randvoorwaarde gezien, maar het kan juist een meerwaarde zijn, zeker in het mkb.
Verhoging productiviteit
Bijna een op drie ondernemers uit het onderzoek geeft aan dat ze op zoek zijn naar ict-oplossingen om de productiviteit te verhogen en efficiënter te werken. Maar ze weten niet hoe ze dat vorm moeten geven. Een gespecialiseerde externe partij kan helpen in de zoektocht naar bedrijfsspecifieke oplossingen. Ict ondersteunt de business, maar het is meestal niet de eigen business. Wanneer ondernemers om de tafel gaan met een ict-specialist die hun business begrijpt, worden al snel nieuwe mogelijkheden zichtbaar.
Verbeteren bereikbaarheid
Voor dertig procent van de bedrijven is vooral het verbeteren van bereikbaarheid een belangrijk aandachtspunt. Door integratie van ict en telecom kan op dat vlak al eenvoudig veel winst gehaald worden. Zo kan bijvoorbeeld de salesforce van een onderneming in één groep onder worden gebracht. Wanneer er een klant belt, krijgt deze direct iemand van de salesafdeling aan de lijn, ook al is een ander in gesprek.
Samenwerking faciliteren
Door ict en telecom te integreren zijn oplossingen die in het verleden alleen voor grote bedrijven waren weggelegd, nu ook toe te passen binnen kleinere organisaties. Denk aan chatten via het bedrijfsnetwerk, videobellen en het delen van documenten. Met deze oplossingen kunnen werknemers flexibeler met elkaar blijven samenwerken, ook onderweg of vanuit huis. Dat zorgt voor tevreden werknemers en het komt ook de productiviteit van een onderneming ten goede.
Flexibel bij verandering
Ondernemers die werken met een geïntegreerde aanpak van ict en telecom kunnen gemakkelijker inspelen op veranderingen in een organisatie. Veel bedrijven werken tegenwoordig met een flexibele schil of huren tijdelijk zzp’ers in, bijvoorbeeld wanneer er voor een bepaalde periode even extra personeel nodig is. Bij een totaaloplossing voor communicatie zijn toepassingen voor deze tijdelijke krachten eenvoudig op en daarna weer af te schalen. Een ondernemer hoeft zo geen grote, langlopende investeringen te doen.
Dat laatste ligt ook in de lijn van de ondervraagde ondernemers uit het onderzoek. Want hoewel goed personeel en het verbeteren van processen in de top drie van grootste uitdagingen voor de ondernemingen staan, noemt ruim veertig procent van de mkb-directeuren het reduceren van kosten als voornaamste aandachtspunt van hun organisatie.
Een ondernemer die kiest voor een geïntegreerde oplossing van ict en telecom is verzekerd van optimale bereikbaarheid. Werkprocessen verlopen efficiënter en ze worden ook nog inzichtelijker. Bovendien kunnen ondernemers al hun software automatisch up-to-date houden. Een win-win-situtatie waarbij de ondernemer maximaal profiteert van alle voordelen die geïntegreerde oplossingen kunnen bieden.