Ikea: ‘Verwachtingen overstijgen, dát inspireert’
Bedrijven en organisaties die inspireren: hoe doen ze dat, waar staan ze voor en hoe kunnen andere organisaties hier iets van leren? De Inspirerende 40 is een initiatief van strategisch adviesbureau Synergie en wij spraken met enkele bedrijven die de lijst hebben gehaald. Dit keer de nummer 1 op de lijst, Ikea.
Voor de vierde keer in acht jaar tijd staat Ikea op de eerste plaats in de lijst der lijsten qua inspiratie. Een knappe prestatie, maar natuurlijk niet voor niets. Ikea innoveert én inspireert, en spreekt niet voor niets creatief en klussend Nederland (en ver daarbuiten) al decennialang tot de verbeelding.
'Het is een mooie eer, vooral omdat het een consumentenprijs is', vertelt David Selier, PR manager van Ikea Nederland. 'Eerlijk is eerlijk, we zijn niet dagelijks bezig de inspirerende 40 te winnen. Ook zijn we niet specifiek bezig geweest met ‘inspirerender’ zijn. Wat je wel ziet is dat we als bedrijf open en transparant opereren. Vanwege onze Zweedse oorsprong zijn we in het verleden wellicht te bescheiden geweest. We vertellen nu steeds meer over alles wat we doen.‘
‘Dit jaar bestaat Ikea wereldwijd 75 jaar en in Nederland 40 jaar. In al die jaren doe je zoveel mogelijk je best om een beter dagelijks bestaan voor zoveel mogelijk mensen te creëren, sinds jaar en dag de visie van Ikea. Dat moet je als bedrijf dan wel vertellen zo nu en dan: welke initiatieven ontplooi je, hoe verduurzaam je je producten en bedrijfsvoering enzovoort. Het verhaal achter het bedrijf is veel prominenter geworden. Tegenwoordig ben je niet meer het bedrijf die maar spullen aan mensen wil verkopen.'
Inspiratie volgens Ikea
Om een eerste plek te bemachtigen moet je wel continu bezig zijn om inspiratie hoog op de agenda te hebben toch? Het zit wellicht wat ingewikkelder, als we het Selier vragen. Inspiratie komt voor uit een ander proces bij Ikea: doe niet alleen wat mensen van je verwachten, maar altijd net even wat extra’s.
'Mensen verwachten van ons leuke meubels voor een mooie prijs, ze weten dat ze deze bij ons op kunnen halen, zelf uit de stelling halen en zelf in elkaar zetten. Dit moet natuurlijk zo soepel mogelijk gaan. Uiteraard moeten wij ervoor zorgen dat er geregeld nieuwe producten zijn en kondigen we samenwerkingen met interessante designers aan.. Maar we vertellen ook over de verhalen achter het product, bijvoorbeeld hoe duurzaam ze worden geproduceerd. We organiseren leuke acties voor onze loyale klanten, de Family-leden, en hebben geregeld aanbiedingen. Maar denk ook aan leuke filmpjes en social media berichten met bijvoorbeeld oplossingen voor woonproblemen. Of zelfs een speciaal televisieprogramma ‘Designdroom’ op SBS6. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Doe gewoon net dat beetje extra's voor klanten om hun verwachtingen te overstijgen, dát inspireert.'
Ikea in de samenleving
We staan er niet bij stil, maar de invloed die een bedrijf als Ikea heeft op huishoudens wereldwijd, ook die van Nederland, is groter dan je misschien denkt. 'Als je vroeger bij mijn opa en oma thuiskwam, stonden daar van die grote eiken donkere meubelen die een heel leven meegingen. Ikea heeft dat volledig verandert: veel kleur, mooi design, leuke meubels voor een toegankelijke prijs zodat je ook eens na een x aantal jaar voor een andere bank kan gaan. De manier hoe we over onze inrichting denken en hoe de Nederlandse huishoudens er tegenwoordig uitzien, daarin heeft Ikea echt een sleutelrol gespeeld.’
Nummer 1: Ikea
IKEA is al sinds de start van de Inspirerende 40 een vaste speler in de top van de ranking. En net zoals in 2013 en 2014 is de organisatie ook in 2017 weer de meest inspirerende organisatie van Nederland. Onder aanvoering van oprichter Ingvar Kamprad is er continu gewerkt aan de missie‘creating a better everyday life for the many people’. Het is een missie die meer sociaal-cultureel dan bedrijfsmatig is, en ook de komende generaties de uitdaging blijft. 'Most things still remain to be done', waar Kamprad al op hamerde in 1973, blijkt vandaag nog even actueel.