In 7 stappen naar een succesvolle mobiele website
Surfen, bestellen en werken via hun smartphone of tablet is vandaag de dag de normaalste zaak van de wereld. Toch zijn veel bedrijven er nog niet op voorbereid. Ze vertalen hun traditionele website één-op-één, als ze al überhaupt een mobiele website hebben. Hoewel de mobiele website dezelfde indeling kan hebben als de traditionele versie, moet het design, de content en het gebruiksgemak versimpeld worden. Zeven tips waar je aan moet denken voor het opzetten van een succesvolle mobiele website:
1. Kijk naar de customer journey; in welke fase van de klantreis gaat een klant online via een smartphone of tablet? Doen ze vooral veel onderzoek of kopen ze daadwerkelijk producten? Belangrijker nog: hoe wordt het mobiele kanaal ingezet in de keten die ontstaat tijdens de klantreis? De kanalen moeten elkaar aanvullen, maar ze moeten ook kanaalspecifieke functionaliteiten hebben die een meerwaarde bieden. Denk bijvoorbeeld aan een locatiedetectie om te laten zien waar de dichtstbijzijnde vestiging is (bijvoorbeeld om kleren te passen) of waar ze een pakketje, dat ze online hebben besteld, kunnen ophalen.
2. Analyseer het mobiele klantgedrag; nadat je hebt bepaald hoe het mobiele kanaal past binnen de gehele klantreis, kun je gaan inzoomen op het mobiele gedrag. Als je nog geen mobiele website hebt, kun je je meest loyale klanten vragen wat ze het liefst terug zien. Als je er al wel over beschikt, maar het werkt nog niet optimaal, dan kun je het klantgedrag uiteraard meten. Waar haken ze af? Wat trekt het meest aan? Koppel naderhand terug wat je met de informatie hebt gedaan om klanten geen verwachtingen te geven die je niet kunt waarmaken.
3. Snel en licht door technologie; een snelle en lichte mobiele website is cruciaal als je mobiel succesvol wilt zijn. Je wilt voorkomen dat ze door jouw site te bezoeken hun aantal mb's overschrijden door zware foto's of filmpjes. Bij voorkeur hou je centraal controle op content, maar maak je het wel kanaalspecifiek. Dus: één content management en e-commerce systeem waar je al je kanalen in kan managen. Idealiter zorg je ervoor dat de technologie kan detecteren op welk apparaat een (potentiële) klant de website bekijkt, zodat gelijk de juiste ervaring geboden kan worden.
4. Snel beginnen met mobiele website; een responsive design of een mobiele website is sneller opgezet dan dat voor elk besturingssysteem apart een applicatie wordt ontwikkeld. Vaak wordt dezelfde ervaring geboden en kan ongeacht het apparaat dat de klant gebruikt de website goed weergegeven worden. Onderzoek van EPiServer laat ook zien dat consumenten de responsive website het meest prettig vinden en dat dat leidt tot de meeste aankopen.
5. Simpel maar volledig; het scherm is kleiner, maar dezelfde rijke ervaring moet geboden worden. Dat betekent dat je goed moet nadenken over wat je toevoegt en weglaat. De look and feel moet hetzelfde zijn, maar je kunt niet elk klein detail van de traditionele website meenemen in de mobiele versie. Denk goed na wat je wel en niet toevoegt, zonder cruciale aspecten te vergeten.
6. Maak contact leggen eenvoudig; vergeet in ieder geval niet de mogelijkheid voor een klant om contact te zoeken. Uiteraard kun je vragen beantwoorden met een frequently asked questions (FAQ's), maar sommige klanten hebben liever persoonlijk contact als ze met een probleem zitten. Dus telefoonnummer of e-mailadres goed zichtbaar is ook een pré in de mobiele website.
7. Maak zoeken makkelijk; het scherm is klein en er kan minder content op één scherm staan. Als potentiële klanten op zoek zijn naar een specifiek item, dan is door de webshop bladeren een omslachtige optie. Verstop de zoekbalk dus niet. Zeker omdat consumenten die hun mobieltje gebruiken voor surfen minder tijd hebben dan desktop bezoekers, is het cruciaal dat de klant zonder veel werk en wachten het product kan vinden waar hij naar op zoek is.