Interface: ‘Bedrijfsleven moet meer samenwerken aan duurzaamheid’
Bedrijven moeten meer initiatief tonen als het gaat om verduurzaming. Daarnaast moeten ze veel vaker kennis uitwisselen over dit onderwerp.
Dat is in het kort de boodschap van Geanne van Arkel, die recent werd uitgeroepen tot MVO-manager van het jaar 2018. Van Arkel, Head of Sustainable Development bij tapijttegelproducent Interface, kreeg vorige week de titel MVO-manager van het jaar 2018 toebedeeld.
Ze opende afgelopen maandag in die hoedanigheid de AEX-beurs, waarbij ze opriep tot een actievere houding en meer samenwerking.
Niet op elkaar wachten
We moeten niet op elkaar wachten als het gaat om duurzaamheid. Natuurlijk kan de overheid wel een actieve rol innemen. Bijvoorbeeld door de belasting op arbeid te verschuiven naar grondstoffen', zegt Van Arkel. 'Toch mag het nog ontbreken van nieuwe wet- en regelgeving nooit een reden voor organisaties zijn om een passieve houding aan te nemen.'
Van Arkel nam de afgelopen jaren zelf het voortouw. De jury van de verkiezing prees haar inzet op dit gebied. In haar rol als ‘duurzaamheidsambassadeur’ heeft ze niet alleen binnen de eigen organisatie, maar ook bij andere bedrijven het onderwerp geagendeerd. Door anderen te enthousiasmeren over duurzaamheid, maar ook door concreet de samenwerking op te zoeken met organisaties binnen én buiten de eigen sector.
Climate Take Back
Haar eigen werkgever Interface toont aan dat duurzaamheid en een gezond verdienmodel een logische combinatie zijn. De producent van tapijttegels zet met zijn missie ‘Climate Take Back’ in op het leveren van een herstellende bijdrage aan natuur en maatschappij. Tegelijkertijd bespaart het dankzij op de natuur geïnspireerde processen en gesloten grondstofketens jaarlijks miljoenen euro’s. 'We willen met onze rendabele duurzaamheidsmaatregelen dan ook andere organisaties inspireren en aansporen hetzelfde te doen. Het ongedaan maken van klimaatverandering kunnen we niet alleen.'
Taal van de business
Volgens Van Arkel is het voor het realiseren van die missie belangrijk buiten de eigen kring te opereren. 'In veel ketens en sectoren gebeurt op het gebied van circulaire economie al heel veel. Maar er wordt nog te weinig samengewerkt buiten de eigen sector. Duurzaamheidsmanagers zitten bovendien vaak in een ‘groene bubbel’. Zij moeten daaruit durven stappen en de taal gaan spreken van de business.'
Daarnaast moeten organisaties volgens haar veel meer inzetten op kennisdeling. 'Bedrijven concurreren niet op duurzaamheid. Toch houden organisaties hun kaarten op dit gebied nog dicht tegen de borst. Samenwerken betekent dat je deelt wat goed werkt, maar ook open durft te zijn over maatregelen die niet het gewenste effect bereikten. Op die manier komen we samen sneller tot duurzame innovaties en bedrijfsmodellen. Daar heeft uiteindelijk iedereen belang bij.'