Internationaal ondernemen, hoe betreed je nieuwe markten?
Er kunnen diverse redenen zijn om een nieuwe markt in het buitenland te betreden. Wellicht omdat er in een bepaald land meer vraag is naar het product. Misschien wil je je bedrijf laten groeien en een nieuwe vestiging openen in een ander land. Ondernemen in het buitenland en het betreden van nieuwe markten levert veel kansen op. Je zult wel een gedegen strategie moeten hebben om een nieuwe markt in het buitenland te betreden. Hoe je dat het best kunt aanpakken bekijken we hier.
Internationale marketingstrategie bepalen
Je huidige marketingstrategie in Nederland werkt waarschijnlijk prima, maar het is niet gezegd dat dit in een ander land ook zo is. Voer daarom eerst een analyse uit zodat je kunt identificeren welke markten een goede strategische optie zijn. Daarna kun je de markt testen met behulp van online marketing. Het voordeel van online marketing is dat je de resultaten goed kunt meten en de data geeft je veel nieuwe inzichten.
Lokalisatie
Wil je scoren in het buitenland, zorg dan dat je website is aangepast aan de buitenlandse markt waarop je je begeeft. Zorg ervoor dat je een domein registreert met de extensie die wordt gebruikt in dit land. Daarnaast is het zaak om je website te laten vertalen. Hierbij is het niet aan te raden om te kiezen voor automatische vertaling, maar te kiezen voor een vertaalbureau dat werkt met native speakers die kennis hebben van de buitenlandse markt en de cultuur. Een automatisch vertaalde website wordt door Google herkent en zorgt voor lagere rankings. Daarnaast kan de vertaling onnatuurlijk aandoen, waardoor de teksten de doelgroep niet zullen aanspreken.
Stel unieke KPI’s op
Bij het uitbreiden naar een buitenlandse markt is het niet aan te raden om dezelfde KPI’s te gebruiken als die je gebruikt voor de Nederlandse markt. Daarnaast zijn de KPI’s voor een gevestigde plaats in de markt anders dan voor het betreden van een nieuwe markt. Veelvoorkomende KPI’s bij een gevestigde plaats in de markt zijn verkopen aan bestaande klanten, retargeting en het voorblijven op concurrenten. Betreed je een nieuwe markt dan zul je je meer moeten richten op KPI’s zoals aantal nieuwe klanten en naamsbekendheid.
Vertrouwen en bekendheid creëren in een nieuwe markt
Het is belangrijk om in het begin te bouwen aan je merkbekendheid en vertrouwen. Om vertrouwen te winnen van de consumenten in de markt is het belangrijk dat de website lokaal geoptimaliseerde e-commerce keurmerken en een lokale cookie policy heeft. Je kunt hierbij ook denken aan cultuurgerichte PR-campagnes zoals samenwerkingen met bekende lokale influencers, zodat je een gemeenschap kunt opbouwen rondom je merk in de nieuwe markt.
Werk aan je internationale contentstrategie
Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij je relevante en waardevolle content creëert die een afgebakende doelgroep aanspreekt. Het doel hiervan is om de doelgroep aan te zetten tot het uitvoeren van acties die winst opleveren voor je bedrijf. Content kan veel vormen hebben. Afbeeldingen, tekst, video en geluid, maar ook evenementen zijn content. Als je een nieuwe markt in het buitenland wilt betreden is het vertalen van je website alleen niet voldoende. Je zult ook moeten werken aan een internationale contentstrategie die aansluit bij de taal, de cultuur en de gebruiken van het land. Dit kan een hele andere strategie opleveren dan je Nederlandse contentstrategie.
Doe onderzoek naar de juiste communicatiekanalen
Niet ieder land gebruikt dezelfde manier van communiceren en niet ieder land gebruikt dezelfde communicatiekanalen. Natuurlijk zijn er de grote platformen die iedereen wel kent, maar niet in ieder land worden deze in dezelfde mate gebruikt. Zo is Xing de Duitse tegenhanger van LinkedIn. In de Duitstalige regio’s Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland is dit platform nog steeds erg populair. Het is dus van groot belang om te weten naast de wereldwijde platformen, welke lokale platformen je doelgroep gebruikt.
Verdiep je in de lokale wetgeving
Doe onderzoek naar de lokale wet- en regelgeving in de buitenlandse markt. In de problemen komen doordat je niet voldoet aan de wet is niet leuk, maar zeker niet in een land waar je de regels en gebruiken nog niet goed kent en net voet aan de grond probeert te krijgen. Zo is een Duitsland een ‘impressum’ bijvoorbeeld verplicht. In Duitsland wordt er veel waarde gehecht aan online privacy. De wetgeving op het gebied van dataopslag en verwerking van gegevens is veel strenger dan in Nederland. Er zijn ook veel meer regels op het gebied van copywriting. Met het ‘Impressum’ moet worden aangegeven wie de eigenaar is van de publicaties en wie het auteursrecht heeft.