Interview | Hoe topondernemer Han Ji het hoofd boven water houdt

Interview | Hoe topondernemer Han Ji het hoofd boven water houdt

Redactie Baaz
2019 was met een toename in bezorgdiensten en de opkomst van diverse restaurantconcepten voor horecaondernemers niet gemakkelijk. Des te meer de populariteit van Uber Eats en Thuisbezorgd toeneemt, des te strenger het traditionele businessmodel van de gegeven horecaondernemer wordt getoetst. Wij spraken Han Ji, chef en ondernemer van onder andere Restaurant Zheng in Den Haag, om te achterhalen hoe de moderne horecabaas erin slaagt het hoofd boven water te houden in deze veranderende tijden.

‘Niet alleen het aantal bezorgplatformen breidde uit, maar ook het aantal gebruikers en het aanbod hiervan. Een eerste stap voor horecaondernemers is om waar mogelijk aan te sluiten bij deze groeiende diensten. Daarnaast kan flexibiliteit in je concept én op de menukaart het verschil maken. Door voor ieder wat wils te bieden, vergroot je je doelgroep en kan je de concurrentie aan.’

Wat is de grootste uitdaging die komt kijken bij het runnen van een restaurant in Den Haag?

‘In grote steden zoals Den Haag had de retail het afgelopen jaar te maken met tegenvallende verkoop en faillissementen. Om de binnenstad zo aantrekkelijk mogelijk te houden en leegstand tegen te gaan, deden veel nieuwe, toegankelijke en goedkope(re) horecaconcepten hun intrede, met een focus op één enkel product of productcategorie, zoals pokebowls en salades. Nóg meer concurrentie dus.’

Hoe speel je hierop in?

‘Wederom is flexibiliteit de sleutel. Niet alleen in je menu, ook in je bedrijfsvoering. Door kosten te verlagen en de toegankelijkheid van je restaurant te verhogen, verlaag je de drempel en kun je de strijd aangaan. Zo introduceerden we bij Restaurant Zheng de Imperial bar, waardoor gasten zo binnen kunnen wandelen voor een snelle(re) hap. Probeer ook creatief te zijn met inkopen, het gebruik van alternatieve producten en de inzet van technologie. Zo houd je je kosten laag, wat je vervolgens kunt doorvoeren in je prijs. Bied je gasten meer voor minder.’

Wanneer weet je of het tijd is om afscheid te nemen van een medewerker?

‘Goed personeel kan je restaurant maken of breken. Zij zorgen voor de sfeer, kunnen een echte experience creëren voor gasten en er zo voor zorgen dat consumenten voor jou kiezen. Het is dus van groot belang dat zij achter jouw restaurantconcept staan en dit weten over te brengen. Doen zij dit niet (meer)? Dan is het tijd om afscheid te nemen. Succes behaal je samen, nooit alleen.’

Wat ga jij in 2020 op bedrijfsniveau anders aanpakken?

‘Eigenlijk voer ik alle tips die ik hierboven heb genoemd door in mijn eigen restaurantconcepten. Ik probeer constant te innoveren en vooraan te staan; met vernieuwende concepten, nieuwe menu’s en door in te spelen op verandering, zoals bijvoorbeeld de toename in dieetwensen. Innovatie, het initiëren van trends en het inspelen op ontwikkelingen zijn de belangrijkste aandachtspunten voor iedere ondernemer die future proof wilt zijn.’

Onder de lifestyleloep: Han Ji

‘Ik ben opgegroeid in een familie met een passie voor Chinese voedings- en kruidenleer en koos hierdoor voor een studie geneeskunde in China, want daar staat de juiste voeding gelijk aan genezing. Toch bleef het altijd mijn droom om ondernemer te worden. Toen de deuren naar het Westen openden, besloot ik naar Maastricht te verhuizen om op de universiteit Internationale Economie en Econometrie te studeren. Uiteindelijk combineerde ik mijn drie studies in mijn eerste eigen restaurant.’

Wat zijn jouw werktijden?

‘Dit is elke dag anders. Het enige stabiele is dat ik altijd lange dagen maak. Van de week kwam ik bijvoorbeeld pas om 07:00 uur ’s ochtends thuis. Met meerdere restaurants in Nederland én China, en de drive om voorop te blijven lopen, kan het niet anders. Ondernemen en gastronomie zijn mijn passies, dus ik zet alles in.’

Wat was jouw grootste misser?

‘Als ondernemer heb ik veel fouten gemaakt, maar als ik mijn grootste les moet noemen: niet direct te veel willen. Vooral als jonge ondernemer wilde ik veel. En snel. Hierdoor verloor ik risicocontrole en financieel overzicht uit het oog, waardoor ik bijna failliet ging. Het maken van onderbouwde keuzes en stap voor stap werken is voor mij de sleutel tot succes. ‘

En de grootste winst?

‘Het volgen van verschillende studies. Aan mijn basis in geneeskunde, economie én econometrie heb ik mijn succes te danken. Maar ook het volgen van mijn gevoel brengt mij en mijn restaurants verder. Zo zou de keuze om een restaurant met Michelinster te vervangen voor een heel nieuw concept voor de meeste ondernemers niet de meest logische zijn, maar het succes van de switch van HanTing naar Restaurant Zheng bevestigt de waarde van mijn gut feeling. Vertrouw zowel op intuïtie als redenering.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie