Je patta tussen de deur krijgen
Na het tinkeren, de fase waarin je speelt met je ideeën en experimenteert, is het zaak om actie te blijven ondernemen: te hosselen. Hosselen betekent zoeken naar vernieuwing. En met hosselen stop ik nooit. Hoe kan ik het merk bekender maken? Hoe kan ik de collectie uitbreiden? Hoe zorg ik ervoor dat ik geen eendagsvlieg ben en door blijf vliegen?
De eerste stap die ik zette was een professionele fotograaf en videograaf inhuren om de schoenen mooi in beeld te brengen. Dat kostte best veel geld, want alles moest er sick en slick uitzien. Diversité is een mooi en stijlvol schoenenmerk, dus de foto’s en video’s van de schoenen moeten dat ook uitstralen. Gelijk weer investeren dus. Door die beelden op de socials te posten werden we al iets bekender. We kregen zelfs een bericht van iemand uit Polen, die in zijn land onze ambassadeur wilde worden. Uiteindelijk verkochten we in Polen slechts één paar schoenen, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Centraal staat hoe belangrijk het is om voor goede fotografie te zorgen en social media in te zetten.
Artikel vervolgt onder de afbeelding.Tegelijkertijd ging ik op zoek naar partijen waarmee ik kon samenwerken. Toen ik Winne (welbekende Nederlandse rapper, red.) via Instagram had benaderd, merkte ik hoe gemakkelijk het is om contacten te leggen en je netwerk te vergroten. Met dat in mijn achterhoofd stuurde ik een mail naar radiozender FunX, waar ik vaak naar luister. Daar zit voor Diversité een belangrijke doelgroep, die ik wil inspireren met mijn verhaal. Jonge jongens en meiden uit de Randstad, die op zoek zijn naar zingeving. ‘Wat wil ik met mijn leven? Welke dromen wil ik najagen?’ Hopelijk kan ik hen een zetje in de juiste richting geven met mijn verhaal.
Via fiverr.com, een online marktplaats voor freelancediensten, had ik een persbericht laten opstellen. Volgens mij kostte me dat nog geen tien euro. Dat stuurde ik samen met de videopromo naar FunX. In het mailtje introduceerde ik kort mezelf en het product. Niet lang daarna ging mijn telefoon over; iemand van de redactie belde met goed nieuws…
Ik was dolblij dat ik werd uitgenodigd om in de studio langs te komen en mijn verhaal te doen over mijn sneakerlijn. Door de stoute schoenen aan te trekken kreeg ik dus gratis zendtijd om de naamsbekendheid van Diversité te vergroten. Perfect, want we hadden geen geld om advertentieruimte in te kopen.
Doorstoot
Op dat media-optreden kreeg ik heel veel positieve reacties. Mensen vonden mijn verhaal inspirerend. Dat kreeg ik niet twee of vijf keer te horen, maar talloze keren. Toen besloot ik Hogeschool Rotterdam te benaderen, omdat ik als alumnus mijn verhaal aan huidige studenten wilde vertellen. Ik wilde hen laten zien wat je kunt bereiken als je iets leuk vindt en er volledig voor gaat. Niet veel later zag ik dat het Rotterdams Lyceum, waar ik ook op school heb gezeten, op zoek was naar ondernemerscoaches. Dat was uiteraard op mijn lijf geschreven, dus ik heb gelijk een berichtje gestuurd dat ik dat dolgraag wilde doen. Een keer per week nam ik leerlingen mee in de wereld van ondernemen. Gratis.
Intussen moesten er uiteraard ook schoenen worden verkocht. Dus ging ik op zoek naar retailers, die mijn merk in hun winkel willen verkopen. Een webshop is prima, maar ik wilde dat we ook offline zichtbaarder werden. Ook al is dat financieel niet de aantrekkelijkste optie. Stel dat ik een schoen voor 33 euro inkocht, dan kocht een retailer die van mij voor 50 euro. Vervolgens betaalt de klant rond de 140 euro. De marge voor de retailer was dus veel groter dan voor mij. Tegenwoordig betalen retailers mij meer, maar toen was het een goede manier om binnen te komen bij een winkel.
Alles draaide om naamsbekendheid, niet om veel winst maken. Mensen kennen mij niet, dus het is lastig om ergens een voet tussen de deur te krijgen. Er zijn duizenden mensen die met hun product in winkels willen liggen. De gunfactor is daardoor doorslaggevend.
Ik gooide een balletje op bij Dinmar Fashion Store, een winkel in Delft van Jandino Asporaat en zijn beste vriend Marcel. Nadat ik mijn verhaal had gedaan, gunden zij het mij om met Diversité in hun winkel te liggen. Zij zijn ook Rotterdammers en konden zich goed verplaatsen in het verhaal dat Adilson en ik beste vrienden zijn en onze droom najagen. Ik weet echt wel dat er in hun winkel mooiere en bekendere schoenen te koop zijn, maar een goed verhaal is ook wat waard.
Daarom probeerde ik het tegen zo veel mogelijk mensen te vertellen. Toen ik op rtv Rijnmond een oproep zag voor de twintigste verjaardag van de Erasmusbrug, reageerde ik dan ook gelijk. Ze zochten mensen die bijzondere dingen hadden met een afbeelding van de jarige brug. Die zouden tentoongesteld worden in de Kunsthal. Met de Erasmusbrug op de hiel van onze schoen mocht Diversité natuurlijk niet ontbreken. Het verhaal over mijn sneakerlijn viel in de smaak. Naast dat ik werd geïnterviewd door rtv Rijnmond, mocht de schoen een maand lang in het museum staan. Toen Adilson en ik samen op school zaten, waren we er weleens geweest en vonden we het supersaai om daar te zijn. Nu was het ineens het mooiste ter wereld.
In eigen vingers
Ik nam continu zelf het initiatief. Ik stuurde Winne een berichtje, ik mailde naar FunX en ik belde met Hogeschool Rotterdam. Door op die manier alsmaar zelf actie te ondernemen, zorg je ervoor dat het op een gegeven gaat omdraaien. Dan kom je in een fase terecht waarin mensen jóú gaan benaderen. Want naar aanleiding van het item op rtv Rijnmond en de tentoonstelling in de Kunsthal maakte ook het tv-programma EenVandaag een reportage over onze schoen. Geloof me, als je op tv komt, gaan mensen je pas écht serieus nemen.
Boekentip
Wil je meer lezen? Ondernemen als een baas door Wesley dos Santos en Johan van Boven is nu overal verkrijgbaar (ISBN 9789400512283, € 20,99). Op Instagram is Wesley te vinden via @wdossantoss.