Je work-out gefilmd met actiecamera Gymeyes
Mitchell Warmerdam (23) heeft vorig jaar startup Gymeyes opgericht. De eerste applicatie waarmee sporters hun work-out met actiecamera’s kunnen filmen. ‘De beste keuze die ik ooit gemaakt heb.’
Het begin
Het idee ontstond, hoe kan het ook anders, in de sportschool. ‘Tijdens het sporten twijfelde ik vaak of mijn vorm correct was. Hierdoor ontstond het idee van Gymeyes. Een eenvoudige manier om je work-out te filmen en te analyseren door middel van actiecamera’s die in jouw gym hangen. Je app maakt verbinding met de camera zodat je achteraf jezelf vanuit verschillende hoeken terug kunt zien’, aldus Mitchell.
De ondernemer bouwde de app terwijl hij nog werkte voor Booking.com en testte zijn product in meerdere sportscholen in Amsterdam. 'Iedere lunchpauze haastte ik mij op de fiets naar de sportschool om mijn app te testen. Terwijl mijn collega’s aan het lunchen waren, stond ik in de gym. Als de pauze om was, zat ik weer netjes achter mijn computer op kantoor.'
Vorig jaar besloot Mitchell zijn baan op te zeggen en het ondernemersavontuur aan te gaan. 'Dat is onmiskenbaar de beste beslissing die ik ooit heb genomen!'
Hoe werkt het?
Het zijn drukke tijden voor de jonge ondernemer. Nadat zijn startup vorig jaar honderdduizend euro ophaalde, is hij nu druk met de grote lancering. Dertig sportscholen in de grote steden gaan gebruik maken van zijn videotechnologie. Mitchell: ‘Begin april lanceerden we de applicatie in de iOs appstore. Nu installeren we Gymeyes wekelijks bij twee à drie sportscholen.’
De lancering gaat niet geheel vlekkeloos zo blijkt. ‘Zoals je mag verwachten van een eerste lancering, lopen heel veel dingen anders dan op papier. Verbindingen vallen weg, de videostream vanuit de camera richting app blijkt ingewikkeld. Op dit moment zijn we daar druk mee bezig en de kinderziektes gaan er langzaamaan uit’, vertelt Mitchell.
Een kwetsbaar punt in video-apps is van oudsher privacy. Maar volgens Mitchell hoeven gebruikers daar niet bang voor te zijn. ‘We voldoen aan alle privacywetgeving. Dat is goed geregeld met onze advocaten. Het staat niet op de camera’s, enkel op de telefoon.’
Concurrentie
En dat is belangrijk, want hij is niet de enige ondernemer op de fitnessmarkt. Volgens de ondernemer onderscheidt hij zich door de combinatie van hard- en software. Zo is Gymeyes in de sportscholen fysiek aanwezig. Daarnaast maakt het de sporters gemakkelijk. ‘Ook zijn de eerste gebruikersreacties goed, daar halen we veel kracht uit. Daarnaast zegt Mitchell zich op nog een punt te onderscheiden van de rest: een goed businessplan. ‘Er bestaan veel startups die enkel geld ophalen zonder iets te verdienen. Het is heel risicovol om zo te werk te gaan.’
Eerst wil Mitchell dat Gymeyes in Nederland vlekkeloos verloopt. Maar eind dit jaar zou hij wel eens een extra investering nodig hebben. Hij droomt ervan dat Gymeyes ook in steden zoals Brussel, Berlijn en Londen wordt gelanceerd. Ook de app kan volgens hem nog doorontwikkelen door bijvoorbeeld gezichts- en lichaamsanalyses te integreren.
Starterstip van Mitchell
Ik ken teveel startups die een prachtig product hebben maar geen businessmodel, daar geloof ik niet in. Ik denk dat je als bedrijf een solide verdienmodel moet hebben om te kunnen groeien, dat betekent omzetten draaien.