Jonge ondernemers imponeren met bakproduct: ‘We willen echt ons eigen plan trekken’

Jonge ondernemers imponeren met bakproduct: ‘We willen echt ons eigen plan trekken’

Redactie Baaz

Acht studenten van de Hanzehogeschool Groningen wonnen met hun bedrijf ‘Bakslang’ de publieksprijs bij de verkiezing van Student Company van het jaar. Het leverde de Groningers een cheque op ter waarde van € 6.250,-. Baaz gaat met de jonge ondernemers in gesprek.

Wat voor bedrijf is Bakslang?
‘Een studentenbedrijf dat vanuit de Hanzehogeschool is ontstaan. We hebben een flexibele bakvorm bedacht die de mogelijkheid biedt om nog creatiever te bakken. Je kan de bakvorm makkelijk afhalen, afspoelen, oprollen en in je keukenla doen. Zo bespaar je  ruimte in de keuken.’

Hoe is het bedrijf ontstaan?
‘De Hanzehogeschool organiseerde een middag waarin studenten een team moesten vormen. Het was de bedoeling om willekeurig mensen van  verschillende opleidingen bij elkaar te zetten.’ 

Welke opleidingen zijn dat?
‘In ons bedrijf werken mensen van twee verschillende studies: technische bedrijfskunde, en industrieel product ontwerpen. De technische bedrijfskundestudenten kenden elkaar al best goed.’  

Hebben jullie de taken binnen jullie bedrijf verdeeld?
‘We hebben wel taken verdeeld, maar uiteindelijk doet iedereen van alles.’ 

Wat voor taken dan bijvoorbeeld?
‘Vooral productie, promotie en alles in goede banen leiden.’ 

Hoe is het product tot stand gekomen?
‘Door veel te brainstormen. Ook hebben we inspiratie opgedaan van 'Heel Holland Bakt', Bij het kijken van het programma dachten we: het zou leuk zijn als je niet alleen maar rondjes en vierkantjes bakt.’

Kunnen jullie wat vertellen over de aanloop naar de wedstrijd?
‘Het begon allemaal met de company launch. Daar presenteer je voor het eerst officieel het product aan een jury. Dat was ook meteen de start van het bedrijf. Bij de company launch zijn wij tweede geworden met onze pitch.’ 

Moesten jullie nog meer oefenen?
‘Ja, we hadden eerst nog de regiofinale in Leeuwarden. Daar werden we ook tweede. We waren daar gericht op het presenteren van onze financiële cijfers. Onze voorbereiding was veel beter, we hadden veel meer te vertellen en we wisten wat de jury wilde horen. We gingen makkelijk door naar de halve finale.’

Hoe verliep de halve finale?
‘De halve finale was echt een hele leuke dag. We kregen een casus voorgeschoteld bij ABN AMRO. Iedereen kreeg dezelfde vraag: ‘Als jouw bedrijf een grote investering krijgt, wat ga je er dan mee doen?’ De werkdruk lag hoog, maar we werkten goed samen. We wisten waar onze specialiteiten lagen. Maar het was moeilijk om de jury in een korte tijd te overtuigen. Toch zijn we bij de beste vijf geëindigd.’ 

En dan het grote moment: de finale. Hoe gingen jullie te werk?
‘Anderhalve week voordat de finale begon zijn we plannen gaan maken. Toen is het bedrijf overuren gaan draaien. Iedereen was toen specifiek met zijn eigen taak bezig, om alles zo goed mogelijk gereed te maken voor de finale. De een ging het financiële plaatje uitwerken, de ander schreef een pitch.’ 

Hoe ging de presentatie?
‘Het begon moeizaam omdat de dia niet helemaal klopte. We waren even in paniek, maar op het moment dat we het publiek moesten overtuigen, ging het hartstikke goed. We presenteerden met passie.’

Hoe kwam de jury tot een oordeel?
‘Er waren vier punten waarop de jury oordeelde: een ‘stand van zaken’-rapport, de samenwerking, de verkoopgerichtheid en hoe je presentatieplek eruitzag. Bij die laatste beoordeling hebben we ook nog een Bakslang aan een jurylid verkocht.’

Hoeveel moest het jurylid betalen?
‘We verkopen de Bakslang voor € 16,99.’

Had de jury nog lastige vragen?
‘We konden alle vragen van de jury beantwoorden. Maar we hadden moeite met een vraag over de afwezigheid van scherpe hoeken in de bakvorm. Je probeert ze dan toch te overtuigen, zonder ze aan te vallen.’

Waren jullie teleurgesteld dat jullie enkel de Publieksprijs wonnen?
‘Ja absoluut. We wisten wel dat het bedrijf dat uiteindelijk eerste is geworden, heel sterk was. Maar we waren wel teleurgesteld dat we niet op een tweede of derde plek eindigden.’ 

Waarom lukte het niet om eerste te worden?
‘De jury had eigenlijk niet genoeg vertrouwen in ons product. Maar ze waren wel heel enthousiast over  onze samenwerking.’

Hebben jullie plannen om het product verder uit te rollen?
‘We willen doorstarten. We zijn van plan om op termijn zelf een bedrijfje op te richten, met vier in plaats van acht studenten.’ 

Is het al concreet?
‘We zijn nu bezig met de vernieuwing van het product, waardoor de productie sneller en simpeler wordt. Maar het is lastig om een volgende stap te zetten omdat we ons ook moeten richten op onze studie. We hebben namelijk veel gemist door dit project met Bakslang.’

Is het een probleem dat jullie nog binnen de veilige muren van de Hanzehogeschool ondernemen?
‘Het is juist een voordeel. We kunnen nu al buiten die muren treden als we willen. Er is geen belemmering. Er is nu gewoon wat extra ondersteuning.’

Kijken jullie ergens tegenop?
‘Ja, de stap naar massaproductie. Want hoe pak je zoiets aan? We moeten het op dit moment allemaal zelf maken.’ 

Jullie hebben geen blueprint van andere bedrijven?
‘Nee, zoiets willen we niet volgen. We willen echt ons eigen plan trekken. Wel proberen we van anderen te leren.’

Hoe doen jullie dat?
‘We zijn bijvoorbeeld met zes jongens uit ons team naar Riga geweest, naar het International Student Company Festival. Dat was een driedaags evenement waar de beste teams van de Hanzehogeschool naartoe mochten.’

Dat is wel een eer.
‘Ja absoluut. Er waren zo'n honderd bedrijven en 500 studenten uit meer dan achttien verschillende Europese landen. We kregen meteen een beeld van hoe je een bedrijf op een Europees niveau in de markt zet. We moesten ons product in het Engels verkopen, daar hebben we ook een prijs voor gewonnen.’

Wat is in de praktijk belangrijker: de pitch of het product?
‘Dat heeft altijd met elkaar te maken. Je kan wel een goede pitch hebben, maar als mensen niet in jouw product geloven, dan heb je er alsnog niks aan. We hebben wel op een aantrekkelijke pitch gelet. We staan in een bakkersoutfit. We hebben een schort aan en koksmuts op. Dat breekt het ijs; mensen willen sneller naar je verhaal luisteren.’ 

Besteden jullie veel tijd aan de uitstraling van het bedrijf?
‘Wat wij als studentenbedrijf willen uitstralen, is dat we heel toegankelijk zijn. Het is gewoon heel leuk om een taart te bakken, het is heel leuk om een taart te eten, het is lekker gezellig. De jury staat dan ook vaak open voor jouw verhaal.’

Als jullie de finale morgen zouden mogen overdoen, wat zouden jullie dan veranderen?
‘Ik zou een taart bakken in de vorm van een sterretje met scherpe hoeken. Dat was echt een probleem, die scherpe hoeken. Daar bleven ze op terugkomen. Maar we hebben er echt alles aan gedaan om te winnen. Wij zien de publieksprijs en het prijsgeld als de bekroning op een leerzaam ondernemersjaar.’ 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie