Kerst 2021: Jongeren willen los gaan, ouderen houden het liever eenvoudig
Uit onderzoek van Sitecore®, de wereldwijde leider in beheersoftware voor digitale ervaringen, naar de shoppingtrends in 2021 blijkt dat consumenten in de Benelux opnieuw nadenken over wat zij belangrijk vinden deze feestdagen. De decembermaand staat alweer bijna voor de deur waarbij we hopelijk weer met familie en vrienden rond de tafel kunnen zitten. Dat is wat 81 procent van de respondenten het liefst zou willen. We zijn een stuk bewuster geworden over cadeaus; 75 procent van de consumenten wenst een op ervaring gebaseerd cadeau boven ‘meer spullen’ en 62 procent van de consumenten wil liever cadeaus krijgen die op hun verlanglijstje stonden dan surprises.
Generatieverschillen
Meer dan de helft van de jongere consumenten in de Benelux is van plan de feestdagen uitbundiger te vieren dan vorig jaar. Toen was er nog sprake van een lockdown waardoor kerst en oud en nieuw heel beperkt gevierd konden worden. Daarentegen, van de respondenten van 65 en ouder zegt 62 procent dit jaar de decembermaand juist in kleine kring te willen vieren, alleen met naaste familie.
Verder geeft een ruime meerderheid van de consumenten van de Benelux aan laat in de vakantieperiode te zullen gaan winkelen. De meeste respondenten geven aan dat ze hun uitgaven op hetzelfde niveau houden als 2020 met het verschil dat ze meer geneigd zijn om groepscadeaus te geven, Sint en kerst spellen te doen of te kiezen voor minder of grotere cadeaus. Jongere mensen zijn het vaker eens met deze uitspraken.
Het onderzoek laat verder zien dat er onder respondenten een gezonde mix bestaat als het gaat om voorkeuren voor online en fysiek shoppen. Voor de meeste productcategorieën (behalve reizen, beauty en eten) zullen mensen waarschijnlijk in beide kanalen winkelen. Bij persoonlijk winkelen tijdens de feestdagen kijken shoppers het meest uit naar het kopen van artikelen/voedsel dat alleen tijdens de feestdagen verkrijgbaar is, het vinden van koopjes en het ervaren van entertainment in het thema van de feestdagen. Virtuele ervaringen spreken het meest aan bij personen onder de 34 jaar.
Invloed van influencers
De meeste respondenten hebben een duidelijke verlanglijst als het gaat om cadeaus. Daarbij laten jongeren zich enerzijds duidelijk inspireren door influencers. Een op de drie jongere respondenten zegt dat online influencers een top inspiratiebron zijn en blijkt toch een vorm van fear of missing out (FOMO) te hebben wanneer zij producten zien die influencers aanbevelen. Anderzijds blijkt dat er ook onder jongeren tussen 18 en 24 jaar een gebrek aan vertrouwen is in influencers (67 procent). Aanbevelingen zijn niet geloofwaardig en respondenten noemen influencers ijdel en irritant.
Crypto
Je kan tegenwoordig geen krant openslaan of het gaat over cryptovaluta. De ontwikkelingen rondom crypto’s gaan hard, via Mastercard en Visa Card kan je er al mee betalen en steeds meer bedrijven accepteren betalingen in cryptovaluta. Toch is er volgens het onderzoek van Sitecore nog weinig belangstelling voor crypto valuta onder consumenten, hoewel veel marketeers (63 procent) zich voorbereiden om dit jaar cryptobetalingen te accepteren. De ideeën van consumenten over crypto’s zijn wel veelbelovend. Eén op de drie consumenten denkt dat het de toekomst is voor betalingen, vindt het een goede investering en is er klaar voor om hiermee te experimenteren.