Kledingbranche blootgesteld aan tweedeling
De kledingbranche wordt blootgesteld aan een tweedeling. Waar een gedeelte van de branche de omzet flink ziet groeien, heeft het andere deel het zwaar. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO en Locatus.
Zichtbaarheid in kledingbranche
De reden van de scheidslijn is de zichtbaarheid van de betreffende kledingwinkel. Wanneer deze op een aansprekende locatie zit, of via online kanalen een groot deel van de omzet binnenhaalt, dan gaat het over het algemeen goed. Maar wanneer dit niet het geval is, ligt omzetdaling al snel op de loer.
Cijfers op een rij
De cijfers spreken voor zich. Wanneer we kijken naar de gecombineerde omzet uit fysieke en online verkopen, dan nam deze in 2018 toe met slechts 2 procent. Bovendien groeide een op de vijf kledingwinkeliers met meer dan 10 procent en zag meer dan de helft de omzet dalen. Bij ruim een kwart van de kledingretailers bedroeg deze omzetdaling zelfs 10 procent of meer.
Marges kledingbranche
Een daling van de omzet heeft volgens het onderzoek direct een groot effect op het bedrijf, aangezien een groot deel van de omzet vaststaat. Modewinkels voor kidneren, dames of heren maken bedrijfsresultaatmarges van gemiddeld 3 tot 4 procent. Dit is bij lingeriewinkels zelfs 2 procent en gemengde winkels hebben gemiddeld een negatieve marge.