KLM geeft startsein voor Electric Flying Connection Tour
Op 28 en 29 augustus boden KLM en branchevereniging Electric Flying Connection (EFC) 18 gasten van KLM een uniek kijkje in de toekomst van het vliegen. Zij kregen een proefles elektrisch vliegen van instructeurs van de E-Flight Academy in een Pipistrel Velis Electro. Door twee dagen lang 18 lesvluchten uit te voeren van Lelystad Airport naar Schiphol-Oost vv, verbond KLM voor eerst het gehele logistieke systeem van elektrisch vliegen en leert de luchtvaartmaatschappij over de uitdagingen die deze met zich meebrengt. “Om de luchtvaart verder te verduurzamen moeten we nieuwe technieken en innovaties in de praktijk uitproberen. Wat met de middelen van vandaag in het klein wordt neergezet kan een belangrijke stimulans zijn voor de schaalbaarheid van deze toepassingen in de toekomst”, aldus Jolanda Stevens, programmamanager Zero Emission Aviation bij KLM.
Het initiatief werd opgezet door Electric Flying Connection (EFC) in samenwerking met instructeurs van de E-Flight Academy. Jurjen de Jong, voorzitter EFC over het evenement: “Met dit unieke evenement willen we alle relevante partijen kennis laten maken met elektrisch vliegen en wat dit in de praktijk voor hen kan betekenen. We zijn blij dat we met KLM het startsein hebben gegeven. Er liggen inmiddels plannen om de volgende edities Benelux-breed uit te voeren.”
De keuze voor Schiphol als vliegveld en KLM’s thuisbasis is een logische. De range van de Pipistrel is beperkt dus er waren 4 opties voor andere vliegvelden die dichtbij gelegen zijn. Er is gekozen voor Lelystad Airport, vanwege de goede bereikbaarheid, uitstekende oplaadmogelijkheden, kwaliteit van de baan en een beschikbare Air Traffic Control.
Inzicht in logistiek en infrastructuur
EFC en de E-Flight Academy zijn partijen waar KLM mee samenwerkt om kennis te vergaren over elektrisch vliegen en te bepalen wat de implementatie van de techniek zou kunnen betekenen voor KLM’s logistiek en benodigde infrastructuur. Stevens: “Het toepassen van elektrisch vliegen heeft ook gevolgen voor de afhandeling van een vlucht, denk bijvoorbeeld aan oplaadmogelijkheden en de tijd dat dit in beslag neemt, de samenwerking met Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland om deze manier van vliegen veilig mogelijk te maken en creëren van de juiste stroomvoorziening. Afgelopen dagen heeft ons geholpen hierin nog meer inzicht te krijgen.”
Zero Emission Aviation: tegelijkertijd inzetten op verschillende technologieën
Pipistrel Velis Electro is ’s werelds eerste en enige gecertificeerde elektrische vliegtuig. Het is een tweezitter met een bereik van 50 minuten (plus 10 minuten reserve). Dit maakt dat dit vliegtuig geen rol zal hebben in de uitvoering van KLM’s bestemmingennetwerk. KLM onderzoekt wel de mogelijkheden om elektrisch vliegen toe te passen in haar toekomstige operatie. Verschillende partijen in de markt voorspellen dat er in 2035 een elektrisch vliegtuig beschikbaar zou kunnen zijn dat 50 tot 100 mensen kan vervoeren en een bereik heeft van 90 minuten (400-750 kilometer). De benodigde batterijen aan boord zijn zwaar en daarom is een groter vliegtuig voor langere afstanden zoals bijvoorbeeld nodig voor Amsterdam-New York niet realistisch. Stevens: “Als we kijken naar de toekomst van het vliegen zonder uitstoot zet KLM in op de ontwikkeling van verschillende technologieën en innovaties tegelijkertijd. Met onze sectorpartners in binnen- en buitenland doen we onderzoek naar elektrisch vliegen, vliegen op waterstof en hybride vormen daarvan en kijken we hoe we de ontwikkelingen kunnen versnellen.
KLM’s klimaataanpak
Het opereren van een luchtvaartmaatschappij komt met een grote verantwoordelijkheid. Om onze impact op de omgeving te verkleinen, moet het vliegen in de toekomst schoner, stiller en zuiniger. De route naar Zero Emission Aviation is een essentieel onderdeel van onze klimaataanpak. Om nieuwe technologieën te laten slagen moet nog veel werk worden verzet, waarbij alle puzzelstukjes op hun plek moeten vallen. Nieuwe vliegtuigen, andere infrastructuur en wijze van gebruik van het luchtruim, aanpassing van de operatie van een luchtvaartmaatschappij en aan de basis van dit alles de beschikbaarheid van groene energie. Dit vraagt om intensieve samenwerking van de verschillende spelers in de waardeketen. Het is een interessant pad, met veel uitdagingen en onzekerheden. Dit belet KLM niet om alles op alles te zetten met de middelen we nu al voor handen hebben om onze CO2-uitstoot te verminderen, zoals het opschalen van productie en gebruik van duurzamere brandstoffen en het verminderen van brandstofgebruik door vlootvernieuwing en efficiënter vliegen. Ook blijft het belangrijk om verder te werken aan de combinatie van verschillende transportmodaliteiten, zoals Air/Rail.
Over de Electric Flying Connection
De Electric Flying Connection (EFC) is een branchevereniging gericht op elektrisch vliegen en telt inmiddels meer dan 50 leden. Deze leden vertegenwoordigen een breed scala aan bedrijven binnen het ecosysteem van elektrisch vliegen, waaronder luchtvaartmaatschappijen (bijvoorbeeld KLM), producenten van elektrische vliegtuigen en vliegtuigonderdelen, luchtvaartopleidingen, organisaties gericht op laadinfrastructuur, luchthavens en meer. Het hoofddoel van de EFC is om de juiste en relevante spelers binnen de waardeketen te verbinden om de luchtvaartsector verder te verduurzamen.