Kwart bedrijven binnen groot- en detailhandel verkeert in financieel uitdagende periode

Kwart bedrijven binnen groot- en detailhandel verkeert in financieel uitdagende periode

Redactie Baaz

Overschot aan voorraad teistert kwart van bedrijven

Maar liefst 27 procent van de bedrijven in de groot- en detailhandel verkeert op dit moment in een financieel uitdagende periode. Dat blijkt uit onderzoek van verzendplatform Wuunder naar aanleiding van de macro-economische ontwikkelingen van het afgelopen jaar. Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 500 beslissers binnen de groot- en detailhandel. Met een select aantal bedrijven, één op de twintig (5%), is het zo slecht gesteld dat zij de kans reëel achten dat hun organisatie binnen een jaar failliet gaat.

Duurzaamheid lijdt onder acties om kosten te besparen

Ondanks dat ‘slechts’ een kwart van de bedrijven in financieel uitdagende wateren navigeert, is het merendeel van de bedrijven wel bezig met acties om kosten te besparen. Maar liefst tachtig procent van de eindbeslissers geeft aan dat hun organisatie in uitgaven aan het snijden is.

Dat de hand op de knip moet, heeft grote gevolgen voor de duurzaamheidsambities van bedrijven. Zo heeft duurzaamheid door de oplopende kosten en dalende marges bij dertig procent van de bedrijven nu minder prioriteit dan eerder.

Overschot aan voorraad

Een veelvoorkomend probleem binnen de groot- en detailhandel is dat tijdens de coronapandemie te veel ingekocht is. Nu de vraag daalt, blijven retailers zitten met niet verkochte voorraad. Dit noemen we het bullwhip effect dat vaak optreedt tijdens slechtere economische omstandigheden. Op dit moment blijkt maar liefst een kwart van de bedrijven (24%) een overschot aan voorraad te hebben.

Jeroen Gehlen, co-founder bij Wuunder: “Dat zo’n enorm groot percentage bedrijven met een overschot aan voorraad zit, iets wat wij vorig jaar al voorspelden, is waarschijnlijk de voornaamste reden dat organisaties in een financieel uitdagende positie verkeren. Het hebben van een overschot aan voorraad vraagt namelijk ontzettend veel van de cashflow van bedrijven. Logisch dus dat gekeken wordt naar waar er bespaard kan worden. Dat dit ten koste gaat van duurzaamheid vind ik wel een kwalijke zaak. Duurzaamheid hoeft namelijk niet altijd meer geld te kosten en uiteindelijk hebben we het te doen met één planeet waar we zo goed mogelijk zorg voor moeten dragen. Ervaring leert dat juist in een tijd van krapte de beste innovaties ontstaan en ik hoop dat dit ook voor initiatieven rondom duurzaamheid geldt.”

 

LEES OOK: Meer omzet voor detailhandel

LEES OOK: Omzet groothandel hoger in het jaar 2023

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie