Kweker gaat markt op met circulaire orchidee

Kweker gaat markt op met circulaire orchidee

Redactie Baaz

Een uitgebloeide bloem of plant belandt doorgaans in de vuilnisbak. Zonde, want de meeste bloemen en planten hebben meerdere levens. Orchideekweker Ronald Koeleman bedacht samen met wetenschappers van de Erasmus Universiteit een retoursysteem voor uitgebloeide orchideeën. Het resultaat is een duurzaam nieuw product mét marktpotentieel: de circulaire orchidee.

‘Je kunt orchideeën weer opkweken als ze zijn uitgebloeid’, vertelt Koeleman, die elk jaar zo’n 1,8 miljoen orchideeën kweekt in de kassen van zijn bedrijf Koeleman Plants. ‘En dat gaat veel sneller dan wanneer je een nieuwe orchidee kweekt. Het kweken van de plant is namelijk niet meer nodig, terwijl dit het langste duurt: ongeveer een jaar. Met het hergebruiken van uitgebloeide orchideeën bespaar je zo ongeveer 70 procent CO2-uitstoot. Ook krijg je een beter product, want orchideeën groeien groter in de tweede ronde. En het levert het een mooi verhaal op – een orchidee met geschiedenis.’

Cradle to Cradle

Koeleman kwam via Het Groene Brein - een organisatie die ondernemers met een duurzaamheidsvraagstuk aan wetenschappers koppelt – in contact met de vakgroep Technology and Operations Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Cradle to Cradle-onderzoeker Diana den Held ging met vier studenten aan de slag met Koelemans idee. Het resulteerde in een retourlogistieksysteem mét businessmodel. Koeleman: ‘De retourzending van de uitgebloeide orchideeën verloopt via een retailer. De consument koopt daar zijn circulaire orchidee en brengt de plant terug zodra deze is uitgebloeid. Hij krijg dan korting op een nieuwe orchidee. De winkelier stuurt de plant terug naar kweker om deze opnieuw te laten opkweken, in een fractie van de kweektijd van een nieuwe orchidee.’

Duurzaam imago

Ook voor de winkelier zijn er voordelen. ‘Het retoursysteem zorgt ervoor dat klanten terugkomen naar de winkel, om de plant terug te brengen en een nieuwe mee te nemen. Daarnaast draagt het bij een het duurzame imago van de winkel. Ander voordeel is dat er geen waste meer is. Normaal gesproken wordt slechts acht van de tien planten daadwerkelijk verkocht. Straks kan de winkelier ook de niet-verkochte orchideeën terugsturen naar de leverancier.’

Duurzame businessmodellen

De orchidee-case illustreert volgens Mark Beumer van Het Groene Brein hoe de wetenschap ondernemers kan helpen bij het ontwikkelen van duurzame businessmodellen. De organisatie ontstond in 2012 met steun van kennisprogramma DuurzaamDoor. Beumer: ‘De grote kracht van het Groene Brein is dat het over een enorm netwerk aan wetenschappers beschikt. Dat netwerk hebben we met hulp van DuurzaamDoor opgestart en opgebouwd.’ Normaliter betalen commerciële partijen het Groene Brein voor haar bemiddeling en de bijdrage van de wetenschappers. ‘Ze zien dat als een investering’, aldus Beumer. ‘Vanuit de gedachte dat de beoogde verduurzaming ze uiteindelijk een kostenbesparing of omzetverhoging oplevert.’

Lees het hele artikel in BAAZ Magazine 3.2016, verkrijgbaar in september. Oudere edities bestel je hier.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie