Lancering Carf.io toont opmars fractioneel werken
Een uit Silicon Valley overgewaaide arbeidsvorm wint meer en meer terrein in ons land. Naast freelance, vast en interim bestaat ook het zogeheten fractioneel werken. Hierbij stappen experts in bij een bedrijf om op deeltijd basis aan de slag te gaan. Mede dankzij hun (strategische) ervaring, aanpassingsvermogen en kennis boeken zij snel resultaat, en tegen aanzienlijk lagere kosten. De lancering van Carf.io, dat marketingexperts op managementniveau bemiddelt, illustreert de opkomst van fractioneel werken.
Carf.io is opgericht door Jarno Stolk, en Niels Rijerse, die respectievelijk als managing director en managing partner aan de slag gaan. Met meer dan 25 jaar ervaring in de wereld van media en marketing zagen de Rotterdammers van dichtbij waar de uitdaging het grootst is: bij middelgrote groeibedrijven. Stolk: “Ze willen groeien, van A naar B gaan. Dan moet iemand een plan maken, het uitvoeren en wordt een recruiter ingeschakeld om zo’n vaste collega te vinden. Dit is vaak een langdurig en kostbaar traject. Zodra er een marketingdirecteur is, staat de beginfase in het teken van inwerken, kennismaken en koffiedrinken. Als het na enige tijd niet werkt, zijn er forse kosten gemaakt, heerst er negativiteit en ben je terug bij af.”
Volgens Stolk vraagt het huidige economische tijdsgewricht om een andere, flexibele arbeidsvorm en benadering, zowel voor opdrachtgever als opdrachtnemer. “In de praktijk is juist iemand nodig met veel ervaring, die direct aan de slag kan om de strategie te maken, de verandering in gang te zetten en als onderdeel van het plan het juiste team samenstelt. Je voorkomt onnodige overhead, omdat de fractionele marketingexpert twee tot drie dagen per week gefocust op het resultaat werkt in plaats van fulltime.”
Groeiende populariteit
De lancering van Carf.io, dat deze week het levenslicht ziet, staat niet op zichzelf. Fractioneel werken is namelijk in opkomst. Niet alleen in Silicon Valley in de Verenigde Staten, maar ook ver daarbuiten. Wereldwijd steeg het aantal LinkedIn-profielen met fractioneel leiderschap explosief: van 2.000 in 2022 tot 110.000 begin 2024.
Hoewel exacte groeicijfers ontbreken, wijst alles erop dat deze flexibele arbeidsvorm ook in Nederland aan populariteit wint. In 2023 werkte volgens Eurostat (het statistische bureau van de Europese Unie) 42 procent van alle werknemers in Nederland deeltijd, het hoogste percentage binnen de eurozone. Deze voorkeur voor deeltijd werken creëert daarmee een vruchtbare bodem voor de groei van fractionele posities.
Anders dan interim en freelance
De link met interim is snel gelegd, maar volgens Stolk zijn er duidelijke verschillen. “Plat gezegd houdt een interim-medewerker de winkel draaiende, bijvoorbeeld als iemand met zwangerschapsverlof is. Of, wat gelukkig minder vaak voorkomt: zo’n persoon gaat als een olifant door de porseleinkast. Daadwerkelijke groeistappen zetten, is er in beide situaties meestal niet bij. Bedrijven zijn er vaak strategisch gezien niet mee geholpen.”
Ook de vergelijking met freelance werk gaat mank, benadrukt Stolk. “Freelancers worden vaak projectmatig ingezet, voor een site die opgezet moet worden of een banner die live moet, en beschikken vaak niet over de strategische kennis en ervaring. Carf.io bemiddelt experts in marketing, communicatie en media met meer dan 10 jaar ervaring die uit topfuncties bij grote bedrijven komen. Zij komen bij de klant te werken en worden tijdelijk onderdeel van het team. Hier houden zij zich bijvoorbeeld bezig met een contentstrategie of het betreden van een nieuwe (buitenlandse) markt.
De inzet van fractionele experts kan naar behoefte worden aangepast: van tijdelijke aanstelling tot structurele deeltijd ondersteuning. “Zonder verplichtingen en risico’s die je bij een fulltime dienstverband hebt en met een pragmatische aanpak. Eentje die past bij onze mentaliteit: niet lullen, maar poetsen. Niet voor niets is ons credo: we komen om te gaan.”
Eerste grote klanten
Het gloednieuwe bedrijf heeft inmiddels enkele grote partijen als klant aan zich weten te binden. Het gaat daarbij onder meer om een fabrikant van geavanceerde elektrische auto’s, een grote internationale retailer en een online belegging scale-up.