Last van tegenvallende werknemers? Probeer dit eens

Last van tegenvallende werknemers? Probeer dit eens

Redactie Baaz

Het zal je vast wel eens gebeurd zijn, de werknemer die je hebt aangenomen blijkt het niet helemaal waar te maken. Hoe kan dat nou? Hij had de perfecte opleiding en genoeg werkervaring! De reden hiervoor is simpel, je hebt niet op de juiste kwaliteiten beoordeeld.

Selecteer niet op skills maar op karakter

Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat de prijs die een bedrijf moet betalen voor een tegenvallende werknemer op zijn minst 30 procent is van wat die persoon het eerste jaar verdient. Voor een klein bedrijf kan dit grote gevolgen hebben. Het is dus zaak om dit te voorkomen. De oplossing is simpel: selecteer de kandidaten niet op opleiding en ervaring, maar juist op een aantal punten die zogenaamd ‘niet bespreekbaar’ zijn. Met andere woorden, karaktertrekjes die een kandidaat niet kan verbergen.

Volgens David Williams is het veel beter om je kandidaten op een paar eigenschappen te testen dan uitgebreid op hun skills op het gebied van de werkzaamheden die ze moeten gaan uitvoeren. Deze ‘niet bespreekbare’ punten zijn: respect, geloofwaardigheid, loyaliteit, betrokkenheid, vertrouwen, moed en dankbaarheid. Tijdens een sollicitatiegesprek kun je de kandidaat vragen om een voorbeeld te noemen bij elk van de zeven punten, een praktijksituatie. Ook kun je de referenties van een sollicitant vragen om hier voorbeelden bij te geven. Op deze manier krijg je een veel beter, en veel vollediger beeld van een potentiële werknemer en kom je niet voor verrassingen te staan.

Nooit meer tegenvallende werknemers 

Het gaat meer om persoonlijkheid dan om opleiding of ervaring. Een persoon moet zijn of haar werk goed kunnen doen, maar hij of zij moet ook binnen het team passen. Als je vanaf nu gaat toetsen op deze zeven karaktertrekjes, zal je waarschijnlijk niet zo snel meer een tegenvallende werknemer aannemen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie