Lessen van Jeff Bezos: zo vergroot je de waarde van elk bedrijf
1. Spijt op latere leeftijd voorkomen
Jeff Bezos had een goedbetaalde baan toen hij met het idee van Amazon rondliep. Hij vroeg zich af: kies ik voor het geld (en dus de goedbetaalde baan) of kies ik voor het avontuur? Om die vraag beter te kunnen beantwoorden, stelde hij zichzelf de vraag: 'Zal ik er als ik oud ben spijt van krijgen dat ik nooit heb geprobeerd Amazon van de grond te krijgen?' Het antwoord was 'ja'. Als je dus afvraagt of je de sprong moet wagen en een bedrijf moet beginnen, stel jezelf dan dezelfde vraag als Jeff Bezos voordat hij met Amazon begon.
2. Verzin de toekomst in plaats van hem te voorspellen
Dit is een alternatief op 'creëer een noodzaak'. Toen hij Amazon begon, kocht niemand online producten en werd de creditcard online nog niet gebruikt. Als je denkt of vindt dat iets in de toekomst nodig zal zijn, zorg zelf dan voor de verandering. Zo ben jij vandaag de toekomst van morgen. Zoals je hieronder ziet, werkt die formule nog steeds.
3. Weg met de zo-krijg-je-succes-boeken
Iedere succesvolle ondernemer of zelfhulpgoeroe droomt ervan om op een gegeven moment een boek uit te brengen met tips over hoe je het beste succes kunt hebben in je leven of met je bedrijf. Het probleem is dat de antwoorden er eigenlijk niet zijn. Elk succesverhaal staat namelijk op zichzelf, omdat iedereen een ander leven en een andere achtergrond heeft. Daar komt nog eens bij dat een hoop van de moeilijke momenten of negatieve punten vaak weggelaten worden in zo’n succesboek. Bovendien: elke succesvolle ondernemer heeft ook gewoon een behoorlijke portie geluk gehad.
4. Geld verdienen is niet alleen maar verkopen
Kijk naar hoe Google, Apple en in dit geval dus Amazon hun geld hebben verdiend. Uiteraard door diensten en producten te verkopen, maar hun succesformule zit hem in het helpen van klanten. Het verbeteren van hun leven, het geven van richting. Maak ze 'verslaafd' aan een levensstijl, door ze jouw visie te laten volgen.
5. De klant is koning
'De klant is koning' is een gezegde dat ook in Nederland in veel winkels en bij veel bedrijven het credo is. Maar toch zit er een verschil in het goed helpen van een klant tot je bedrijf volledig in dienst stellen van een klant. Bezos deed dit. Hij wist dat als hij alles deed om de klant tevreden te stellen, hij waarde op de lange termijn opbouw zou bouwen waardoor de klantenkring nog hechter werd.
6. Blijf jezelf innoveren
Blijf zoeken naar vernieuwing, zelfs als de innovaties die je in gedachten hebt je originele bedrijfsvisie kunnen doen afbrokkelen. Wie niet vernieuwt, raakt op lange termijn kwijt wat hij of zij heeft opgebouwd.