Lotus Eletre – De nieuwe hyper EV SUV
De automarkt is de afgelopen jaren overstroomd met tal van elektrische voertuigen (EV's), variërend van betaalbare stadsauto's tot high-end luxe SUV's. Het Brits-Chinese merk Lotus is niet achtergebleven en heeft de Eletre op de markt gebracht, die het als 'hyper-SUV' betitelt. Met prestaties die zelfs een Lamborghini Urus doen blozen, is dit een auto die op papier alle vakjes aanvinkt. Maar wat krijg je eigenlijk voor een prijskaartje van minder dan €100.000?
Prestaties en Uitrusting
De basis-Eletre mag dan wel geen Lamborghini-tegenhanger zijn, maar voor een instapprijs van €98.690 krijg je toch heel wat. Standaard is de auto uitgerust met een 109 kWh accupakket, een 3-fasenlader voor tot 355 kW snelladen, en de nieuwste 800-volt architectuur. De instapmodel en de S-variant beschikken over een vermogen van 612 pk, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/h in 4,5 seconden. De ondersteltechnologie blijft consistent tussen deze twee modellen.
Op het gebied van uiterlijk en design blijft de basis-Eletre niet achter. Hoewel het mist in actieve aerodynamica en dakrails, biedt het wel 20-inch wielen, die je eventueel kunt upgraden naar 22-inch voor een meerprijs.
![](https://www.baaz.nl/sites/default/files/styles/article-image/public/schermafbeelding_2023-10-05_120141.png?itok=upbsJZVU)
Foto van Lotus.nl
Bereik en Efficiëntie
Op het gebied van bereik en efficiëntie schijnt de basis-Eletre boven zijn duurdere broers uit. Afhankelijk van de wielmaat en het aerodynamicapakket, kan de Lotus Eletre tot 600 km op een enkele lading halen volgens de WLTP-cyclus. Een indrukwekkend cijfer voor een SUV van dit formaat.
Interieur en Comfort
Binnenin de Lotus Eletre ontbreekt het niet aan luxe. Standaard features omvatten automatisch inklappende buitenspiegels, led-matrix koplampen, een geavanceerd LiDAR-systeem, elektrisch verstelbare stuurkolom, vier zones klimaatregeling, en een hele reeks aan rijhulpsystemen onder het Lotus Pilot-pakket.
![](https://www.baaz.nl/sites/default/files/styles/article-image/public/lotus_eletre-s_solar-yellow_interior_1.jpg?itok=QQP3akdI)
Foto van Lotus.nl
Is het de Extra Kosten Waard voor de S en R Modellen?
De duurdere S en R varianten van de Lotus Eletre bieden ongetwijfeld meer op het gebied van uitrusting en performance. De S, bijvoorbeeld, voegt privacyglas, soft-close deuren, een premium 23-speaker hifi-systeem, en diverse andere luxe features toe. De R, daarentegen, legt de nadruk op performance met een krachtiger aandrijflijn en geavanceerdere ondersteltechnologie.
![](https://www.baaz.nl/sites/default/files/styles/article-image/public/lotus_eletre-s_kaimu-grey_interior_1_0.jpg?itok=qQlzY9wJ)
Foto van Lotus.nl
Conclusie
Lotus heeft met de Lotus Eletre een indrukwekkende EV op de markt gebracht. Voor minder dan €100.000 krijgt men een auto die zowel qua performance als uitrusting niet onderdoet voor zijn duurdere concurrenten. Hoewel de duurdere S en R modellen meer te bieden hebben, is de basis-Eletre allesbehalve een 'showroomlokkertje'. Het is een complete auto die zijn prijs meer dan waard is.
Lees ook