Maak jouw idee realiteit met Quirky
Maak jouw idee realiteit met Quirky

Maak jouw idee realiteit met Quirky

Redactie Baaz
Je staat onder de douche en krijgt een idee voor een nieuw product. Hoe graag je het ook wilt uitvoeren, vaak lukt dit niet omdat je de middelen, kennis of de tijd niet hebt. Quirky biedt de uitkomst: hier kun jij jouw idee plaatsen en dit kan vervolgens daadwerkelijk gemaakt worden.

Op Quirky kun je jouw ideeën plaatsen, die vervolgens een selectieproces in gaan. Het publiek kan als eerste stemmen op jouw idee. Bij genoeg stemmen ga je door naar de volgende stap, waarbij het team van Quirky gaat kijken of jouw idee haalbaar is. Dit is op dat moment live te volgen via de website. 'Elke donderdag om zeven uur 's avonds verzamelen we een groep experts uit de industrie, vrienden en leden uit de community om ons te helpen te kiezen voor de volgende Quirky-uitvinders, door tijdens het evenement of vanachter hun computer te stemmen op de producten die zij in productie willen zien', vertelt Alyssa Carroll die bij Quirky werkt. 'We doen dit persoonlijk om open met elkaar te discussiëren over onze product ideeën. We willen horen waarom mensen wel of niet denken dat een product gemaakt moet worden. Het is een enorm voordeel om feedback van klanten te horen over een product voordat we het gaan maken, omdat we dan precies begrijpen waar klanten naar op zoek zijn.' Vervolgens wordt er een ontwerp gemaakt, waar je continu inspraak op hebt. Beslis samen met Quirky wat bijvoorbeeld de kleur moet worden van jouw product, of hoe een bepaald probleem opgelost moet worden. Bovendien kan het publiek ook hier helpen met het maken van een beslissing en je nieuwe ideeën geven voor bijvoorbeeld een naam. En dan wordt jouw idee werkelijkheid. Vanaf dat moment wordt het product verkocht en verdien jij er geld aan.

Martijn van Wageningen is zo'n gebruiker van Quirky. 'Iedere keer als ik iets bedenk, plaats ik het op Quirky. Inmiddels zijn dat een stuk of acht ideeën', vertelt hij. 'Als je een idee hebt en dat in de markt wilt gaan zetten, dan moet je een prototype bouwen, investeerders benaderen en retailkanalen zoeken. Als eigenaar van mijn eigen bedrijf Vaai, heb ik daar geen tijd voor. Dat geldt voor veel mensen. Zij zitten in de kroeg en denken: “dit zou er moeten komen.” Als je zo'n idee in een half uur op Quirky kunt zetten, dan zie je snel of het iets kan worden en binnen een maand of het in productie genomen wordt. Dat is toch beter dan eerst 2,5 jaar bezig zijn met zo'n product.' Quirky heeft dus zeker voordelen ten opzichte van de traditionele manier van ideeën uitwerken. Bovendien maak je meteen reclame voor jouw product, voornamelijk in Amerika, wat een groot voordeel kan zijn.

Knuffelbare babyfoon

Martijns laatste idee is Talk Through Teddy. 'Het is een teddybeer waar je met je telefoon op kunt inbellen, een soort knuffelbare babyfoon dus', legt Martijn uit. 'Ik denk dat er heel veel mensen zijn die een keer op afstand contact willen maken met hun kleinzoon of hun nichtje. Het leek me een leuk idee en dat vonden ze bij Quirky ook.' Talk Through Teddy wordt op dit moment ontwikkeld, maar wanneer hij precies op de markt verschijnt, weet ook Martijn nog niet. 'Ik heb geen idee hoe lang dat proces duurt, maar ik hoop dat als het er straks is, het een succes wordt.' Aan echte marketing doet Martijn echter nog niet. 'Als Talk Through Teddy straks geproduceerd wordt, dan gaan we pas echt los. Ik ga er ook een website voor maken. Maar op wat presentaties voor 'mede-Quirkiërs' na, is dat nog niet echt begonnen.' Toch is Martijn positief: 'Ik denk dat het na een paar maanden wel zijn vlucht gaat nemen.'

Succes

Er is inmiddels al een groot aantal producten met succes ontwikkeld en verkocht. 'Eén van onze recentste successen is Aros connect A/C unit, uitgevonden door Garthen Leslie', vertelt Alyssa. 'In de afgelopen zes maanden hebben we daar meer dan vijftigduizend stuks van verkocht.' Een ander voorbeeld is Pivot Power, een flexibele stekkerdoos. Pivot Power kun je in allerlei vormen buigen, waardoor jouw stekkers er altijd in kunnen en je hem netjes kunt wegwerken. Inmiddels heeft de bedenker van het product, Jake Zien, ruim 2700 Pivot Power's verkocht. 'Als je mee werkt aan een product dat een succes wordt, dan kun je daar best veel geld aan verdienen. Dat is natuurlijk ook leuk, naast het feit dat je product overal ligt, want dat is het mooiste', aldus Martijn. Martijn staat echter nog echt aan het begin van het proces. In maart werd zijn idee beoordeeld door Quirky in de fase Live Evaluation. 'Dat is wel heel leuk, je kunt dit stuk streamen. Je ziet vier van de mensen van de board van Quirky zitten, samen met een publiek van honderd man. Zij gaan het dan bespreken en het is wel heel kicken als dat jouw idee is.' 'Een paar dagen daarna kreeg ik een mailtje met het bericht dat de Talk Through Teddy in productie werd genomen. Er zijn maar één of twee producten per maand die daadwerkelijk in productie genomen worden, dus ik voelde me zeker vereerd. De Talk Through Teddy zit nu in de research-fase, hierna gaan ze het design maken en dan komen er nog wat fases. In de tussentijd heeft de hele community zich ook nog eens bemoeid met de naam, de tagline en het design, maar daarna wordt het toch echt verkocht. Dan wordt het leuk.'

Geld verdienen

Je kunt op Quirky niet alleen geld verdienen aan je eigen product, maar ook door anderen te helpen met hun product. 'Onze community is het waardevolste wat we hebben, dus we belonen ze voor hun ideeën en input via een Influence-systeem', legt Alyssa uit. Elk percentage aan Influence dat je verdient, is een deel van de netto omzet van het product als het de verkoop in gaat. Influence verdien je door een idee toe te voegen aan Quirky (40,5 procent), bij te dragen aan de research-, ontwerp-, stijl- en concept-fase, en door ideeën voor namen of taglines aan te dragen. Elke deelnemer aan deze punten verdient hier Influence mee: er wordt vijf procent verdeeld onder alle gebruikers die bij hebben gedragen. 'Ik heb in totaal acht tot tien uur besteed aan de website, en met de beïnvloeding van andere producten heb ik inmiddels iets meer dan twintigduizend dollar verdiend', vertelt Martijn. 'Ik vind Quirky een heel leuk platform. Je krijgt inzicht in waarom mensen je ideeën wel of niet goed vinden en of er soortgelijke producten bestaan. Bovendien heeft het een hele lage instap, de drempel is erg laag. Ik denk dat als je veertien bent je er nog wel een fatsoenlijke pitch op kunt zetten.'

Quirky

'Wij geloven dat de beste ideeën in de wereld zich eigenlijk niet in de wereld bevinden. Ze zijn opgesloten in mensen hun hoofden. Wij bestaan om dat probleem op te lossen', is te lezen op de website van Quirky. Er blijkt dan ook een grote behoefte te zijn aan het platform, dat sinds 2009 bestaat: Quirky heeft inmiddels 417 producten ontwikkeld en 1115 duizend uitvinders in hun community.

Ook een idee?

Op Quirky kun je gratis een account maken en jouw idee plaatsen. Na een beoordeling van Quirky en de andere gebruikers wordt het product ontwikkeld en in productie genomen. Uiteindelijk belandt deze in de shop, waar het wordt verkocht en jij er geld aan kunt verdienen. Wil jij jouw idee op Quirky plaatsen? Kijk dan op hier.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie