Maatschappelijk Verbeterend Ondernemen: hoe betekenisvoller, hoe waardevoller!

Maatschappelijk Verbeterend Ondernemen: hoe betekenisvoller, hoe waardevoller!

MVO
Redactie Baaz

De betekeniseconomie is in opmars. Steeds meer jongeren willen werken bij een bedrijf dat met maatschappelijk verbeterend ondernemen bezig is. De stichting Jong Ondernemen zet enkele voorbeelden in de schijnwerpers, ook uit eigen gelederen. The Ocean Cleanup van Boyan Slat bijvoorbeeld, maar ook Kromkommer en Vandebron.

Betekenis geven aan wat je doet, stimuleert mensen en zet een beweging in gang. Of het nou gaat om meer groene energie, verbetering van de arbeidsomstandigheden of de vermindering van eenzaamheid. Nu de crisis op zijn eind lijkt te lopen, spelen woorden zoals 'maatschappelijke betekenis', 'welzijn' en 'geluk' een rol. Zo blijkt uit een recent onderzoek van Deloitte dat jonge mensen hun keuze
voor een werkgever vooral baseren op de maatschappelijke betekenis ervan.

Grote economen als Aaron Hurst en Rawi Abdelal schrijven al jaren over deze nieuwe economie; de betekeniseconomie. Er vond al een verschuiving plaats van maatschappelijk onverantwoord ondernemen naar maatschappelijk verantwoord ondernemen en nu ook naar maatschappelijk verbeterend ondernemen. 

De snelst groeiende bedrijven en startups zijn de bedrijven waarbij de zakelijke waarde wordt bepaald door wat zij betekenen voor de maatschappij. Hoe meer je maatschappelijk betekent, hoe belangrijker het verschil is wat je maakt (in positieve zin) en hoe waardevoller je bedrijf wordt.

The Ocean Cleanup - Boyan Slat 

In 2012 ontwierp Boyan Slat een installatie om het drijvende kunststofafval - de zogenaamde plastic soep - uit de oceanen op te vangen. Dat met gebruikmaking van de natuurlijke stroming in de zee. Nadat Boyan in 2011 bij duiken in zee tijdens een zomervakantie in Griekenland geschokt was door de hoeveelheid plastic in het water, maakte hij er een schoolproject van, waarmee hij een prijs van de Technische Universiteit Delft won. Toen hij in 2012 lucht- en ruimtevaarttechniek ging studeren aan de TU Delft, bleef de jonge entrepreneur ook bezig met dit onderwerp.

Eind 2012 richtte Boyan hiervoor de organisatie The Ocean Cleanup op en hield hij een TEDx-presentatie, waarvan een videofilmpje op het internet werd geplaatst. In februari 2013 stopte de jonge ondernemer met zijn studie om zich echt aan het project te kunnen wijden, de eerste maand echter zonder respons. Op 26 maart 2013 werd de video ineens wel populair. Het filmpje ging viraal op internet en er kwam belangstelling van pers en sponsors.

Kromkommer - Chantal Engelen en Lisanne van Zwol

Te krom, te dik, te klein, te veel… Te gek! Volgens schattingen wordt zo’n 5 tot 10 procent van alle groente en fruit in Nederland verspild vanwege hun ‘looks’. Dat is toch krom? Maar ook schommelingen in de productie en gebrek aan communicatie binnen de keten zorgen voor groenteoverschotten die vervolgens doorgedraaid worden. Met de smaak en kwaliteit van al deze groente is niets mis, maar toch belanden ze op de afvalberg, bij veevoer of in de biovergister. Kromkommer zorgt er daarom op allerlei manieren voor dat deze groenten weer terugkomen op het bord.

Vandebron - Aart van Veller, Remco Wilcke, Matthijs Guichelaar en Michael Fraats

Steeds meer mensen wekken thuis elektriciteit op, bijvoorbeeld via een windmolen of middels zonnepanelen. Tegelijkertijd willen consumenten graag weten waar hun groene stroom vandaan komt. Vandebron verbindt deze twee partijen. Men zorgt ervoor dat elektriciteit die een boer met een windmolen opwekt naar een gezin toegaat. Zo krijgen ze echt groene stroom. Vandebron ziet zichzelf als een soort Airbnb of SnappCar voor energie. De voordelen: de boer krijgt een hogere prijs (jaarlijks tien tot twintig procent), consumenten krijgen goedkopere elektriciteit (scheelt jaarlijks zo’n 150 euro) en het is beter voor de Nederlandse economie, omdat het geld naar een Hollandse boer gaat.

Generatie+

Stichting Jong Ondernemen merkt op dat jongeren die momenteel naar school gaan zien wat voor wereldproblemen er zijn. De schoolgaande jongeren, ook wel de 'generatie+' genoemd, vinden het belangrijk om hier iets mee te doen, maar hoe? Stichting Jong Ondernemen daagt ze uit om hier oplossingen voor te bedenken en geeft handvaten om deze uitdagingen aan te gaan om het plan daadwerkelijk in beweging te zetten. De jongeren krijgen de kans om in een beschermde omgeving hun ondernemende kant te leren kennen en onderdeel te zijn van de betekenisvolle economie.

Samen met het bedrijfsleven zorgt Jong Ondernemen er voor dat zij de daadkracht hebben om door te pakken zodat ze deze wereldproblemen kunnen bestrijden. Zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en vastberadenheid zijn noodzakelijk.

Range of Monitor

Debbie Loeters, Lisanne van Lent en Marijke de Leeuwerk zijn een mooi voorbeeld van enkele van de deelnemende Jong Ondernemenstudenten. De drie zitten achter Range of Monitor. Dat heeft het doel voor ogen om fysiotherapeuten de administratie uit handen te nemen en het

revalidatieproces van hun patiënten te versnellen door middel van een efficiënte app. Met de app geven ze de fysiotherapeut meer speling in de agenda, waardoor hij zich over meer patiënten kan ontfermen en ze pijnloos door het leven kan laten gaan. Bovendien wil het bedrijf de alom besproken kosten in de gezondheidszorg reduceren. want dat is cruciaal. Na drie workshops weet een corporate zo al of zijn product levensvatbaar is.

Stichting Jong Ondernemen

Wil jij ook investeren in de generatie+ die zo meteen het verschil kan maken in jouw bedrijf? Neem contact op met Stichting Jong Ondernemen. www.jongondernemen.nl.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie