Makro gaat ondernemers opleiden
Makro staat bekend als groothandel waar het draait om zelfbediening. Dat gaat veranderen.
Boodschappen voor je bedrijf doe je bij een groothandel, de Makro bijvoorbeeld. Voor velen de plek waar je uitgaande van je eigen productkennis je spullen haalt. Makro gooit echter het roer om. Hoewel de rol als grootleverancier het uitgangspunt blijft, wil de keten een persoonlijker en tegelijkertijd maatschappelijker gezicht krijgen. Vooral voor ondernemers, die een groot deel van het klantenbestand uitmaken, is Makro van plan een meer betrokken rol te gaan spelen.
Om dit voor elkaar te krijgen, is deze week de Makro Groei Campus geopend. Daarnaast is de Makro Pro in het leven geroepen, de nieuwe Koffiewereld en Officewereld en gaat de keten samenwerken met La Place en Wajongers. Een hele rits nieuwe concepten dus die op woensdag 5 oktober gepresenteerd werden. Onze redactie was aanwezig en maakte kennis met de nieuwe projecten die in Makro Amsterdam, de Nederlandse conceptvestiging, getest worden.
Trainingen
In eerste plaats wil Makro ondernemers helpen die zich afvragen hoe ze hun omzet kunnen laten stijgen. Dit wil de groothandel doen door verschillende workshops en trainingen aan te bieden die ingaan op zaken waar je als ondernemer mee te maken hebt. Voor een horecabedrijf kan dit bijvoorbeeld een workshop over koffie, kaas of wijn zijn en voor een zzp'er die werkzaam is in de bedrijfswereld een training van een bank of verzekeraar. De organisatoren maken duidelijk dat de bijeenkomsten in alle gevallen worden geleid door gecertificeerde vakspecialisten. 'De overheid zegt dat ondernemers en werkgevers zelf verantwoording moeten gaan dragen voor hun economische succes', legt directeur Jean-Pierre Bienfait ons uti. 'Het grootbedrijf en kleinbedrijf moeten elkaar gaan helpen. Vanuit die visie willen wij op onze beurt ondernemers helpen.'
Conceptvestiging Amsterdams
Sinds deze week is Makro Amsterdam de Nederlandse conceptvestiging van de groothandel. Naast de nieuwe Groei Campus waar de trainingen en workshops plaatsvinden, worden hier ook andere nieuwe projecten toegepast. Zo vind je in de vestiging nu restaurant La Place, een lounge voor ondernemers en allerlei adviseurs die je over verschillende productgroepen wat kunnen vertellen. Met alle vernieuwingen wil Makro laten zien dat de groothandel een plaats is waar ondernemers niet alleen producten, maar ook diensten en kennis kunnen vergaren.
Daarnaast wil de keten ook een maatschappelijk gezicht verwerven, vertelt directeur Jean-Pierre Bienfait ons. Daarom is hij van plan om het aantal Wajongers dat werkzaam is voor het bedrijf binnen een jaar te verdubbelen. 'We hebben nu bijna zeventig van hen in dienst, dat moeten er volgend jaar honderdveertig zijn.'