Manager, blijf dicht bij jezelf
Auteur: Rob Rijbroek, directeur bij ISBW
Als manager ben je nooit uitgeleerd. Er komen nieuwe uitdagingen op je pad, collega’s komen en gaan en de markt waarin je organisatie opereert, verandert. De meerderheid (78%) van de managers vindt dan ook dat je jezelf moet blijven ontwikkelen, blijkt uit de ManagementScore 2022, een representatief onderzoek onder ruim 500 managers in Nederland.
Er zijn veel verschillende manieren om jezelf te ontwikkelen, van het volgen van trainingen tot feedback vragen aan collega’s. Hoewel ontwikkeling ontzettend belangrijk is, kent het de valkuil dat je uit het oog verliest wie jij bent als persoon: dat je jezelf wil aanpassen of veranderen, omdat je denkt dat je dan een betere manager bent. Een goede manager blijft juist dicht bij zichzelf. In deze blog geef ik handvatten hoe je jezelf vanuit daar ontwikkelt.
Jezelf leren kennen
Voor een manager is het belangrijk om een persoonlijke stijl te ontwikkelen. De perfecte manager bestaat niet, maar een managementstijl vinden die bij je past is een belangrijke stap in het worden van een goede manager. Daar hoort ook bij dat je ontdekt wat jij belangrijk vindt in het leven en wat jou drijft.
Wie leidinggeeft, doet er goed aan om zichzelf te kennen. Dat heeft ook Dineke van den Braak, Group Sales Director bij Ambitious People, ervaren: “Wat raakt je? Wat zijn je kernwaarden? Inmiddels ken ik mijn eigen kernwaarden, maar ik ben erachter gekomen dat als je zelf niet weet waar je voor staat en wat je belangrijk vindt in het leven, je dan emotioneel reageert op dingen die je raken. En dat gebeurt zonder dat je weet waar het vandaan komt. Ik weet wat ik belangrijk vind in het leven en kan dat ook uitdragen. Ik kan mijn pad volgen in wat ik belangrijk vind. Dat helpt mij ook als leidinggevende.”
Ontwikkel je skills
Als je weet wat je wil uitdragen in je rol als manager, kun je jezelf vanuit daar ontwikkelen. Stel jezelf de vraag wat je nodig hebt. Wil je meer leren over een bepaalde managementfilosofie? Of zijn er skills die je beter onder de knie wil krijgen? Zodra je dit voor jezelf in kaart hebt gebracht, kun je – vanuit je eigen drijfveren – werken aan je ontwikkeling. Dat kan op allerlei manieren. Managend Nederland doet dit bijvoorbeeld door te sparren met collega’s (51%), gewoon in de wandelgangen of tijdens een meeting. Wie diepgaande input wil van collega’s, vraagt feedback (39%). Stel jezelf daarvoor kwetsbaar en ontvankelijk op en schiet niet meteen in de verdediging als iemand een verbeterpunt aanstipt.
Ook het volgen van een opleiding interessant zijn. Veel Nederlandse managers volgen regelmatig een opleiding gerelateerd aan het managementvakgebied (40%). Buiten de kaders van je eigen organisatie leren, kan goed zijn voor een frisse blik of nieuwe ideeën. Ook het lezen van vakbladen wordt regelmatig gedaan om op de hoogte te blijven dan de laatste ontwikkelingen (36%).
Leren door te spelen
Leren zien we vaak als iets serieus waar we bewust mee bezig zijn op het moment dat je een opleiding volgt of feedback vraagt. Leren doe je echter elke dag. Je leert door te doen; je komt elke dag weer nieuwe situaties tegen in je werk en doet zo ervaring op. Om hier nog meer uit te halen, pleit auteur en adviseur Raymond de Looze ervoor dat professionals meer gaan spelen in hun werk: zo leren ze namelijk het meest. “We denken dat het goed is om alles heel gestructureerd aan te pakken. Maar zeker als je het hebt over persoonlijke ontwikkeling, is het nou juist zo waardevol om gewoon andere dingen te proberen om te kijken wat er gebeurt als je het tegenovergestelde doet van wat je gewend bent om te doen.”
Kortom: leren doen we ons leven lang en daarom is het belangrijk dat je voor leren en ontwikkelen een manier vindt die bij jou past. Ga geen onrealistische uitdagingen aan en zoek niet naar onmogelijkheden. Blijf juist dicht bij jezelf en ontdek hoe je je eigen managementstijl kan versterken. Dan wordt leren leuker én pluk je daar in je dagelijkse werkzaamheden de vruchten van. Ontdek in deze podcast hoe andere managers dit doen