Marketinghelden vol crap
Gebruik crap, humor en zelfspot
Tip voor ondernemers wanneer het aankomt op marketing: neem jezelf nooit té serieus. Wat relativering en zelfspot in je reclame-uitingen misstaan niet. Au contraire: het kan zelfs enorm in je voordeel werken.
#MORECRAP FROM THE WEB
Een meer dan goed voorbeeld is de campagne die het mobiele telefoniemerk voor jongeren van KPN, Hi, enkele jaren voerde. Inmiddels is het KPN-merk ter ziele, maar dat kwam niet door een slechte omzet (wel doordat het moederbedrijf een andere koers ging varen). De #MORECRAP FROM THE WEB-campagne van Hi was juist een eclatant kritisch en commercieel succes te noemen.
Wat was het idee? Met #MORECRAP FROM THE WEB wilde Hi het web met zelfgemaakte crap vullen. De hoofdrol was weer weggelegd voor de volslanke Uriah Arnhem die al eerder speelde in komische commercials (denk maar aan het filmpje waarin hij achterna werd gezeten door een stelletje hardcore gabbers).
Crap van Katten en Kim Kardashian
Met de crappy campagne wilde Hi de jongeren overhalen tot abonnementen met 4G-internet en flinke databundels. Daarmee moest het via de smartphone bekijken van kattenfilmpjes, dansende bejaarden en Kim Kardashian-pulp een stuk sneller en gemakkelijker gaan.
Door middel van unbranded content op sites als Reddit, 9GAG en Vine, wist Hi direct de media en – nog belangrijker – de jonge consument te bereiken. De malle content werd als een trein gedeeld door de jeugd. Een bioscoopcommercial met een compilatie van crap-gifjes, Vines en filmpjes, is inmiddels cult.
Minder budget
We snappen dat de gemiddelde ondernemer op deze site net wat minder geld voor handen heeft om een landelijke rage te ontketenen met behulp van een media-breed uitgerolde campagne en gigantisch budget. Maar met een (veel) kleiner budget, een dosis humor, zelfspot en veel creativiteit, kom je zeer ver.
Geen crap, wel duurzaam en succesvol: de marketingcampagne van Dopper, G-Star en Pharrell Williams.