Met een gerust hart op zomervakantie: drie misvattingen over mobiel betalen

Met een gerust hart op zomervakantie: drie misvattingen over mobiel betalen

Redactie Baaz

Voor veel Nederlanders staat de zomervakantie voor de deur. Met het warme weer van de afgelopen tijd kies je dit jaar misschien voor een tripje in eigen land, maar de kans is groot dat je een vakantie in het buitenland in het vooruitzicht hebt. In dat geval wil je je geen zorgen hoeven maken over de betaling van je souvenirs op de lokale markt of een bolletje ijs bij de ijssalon. En dat hoeft ook niet, betalen met je pinpas, mobiele telefoon of wearable kan over de grens net zo makkelijk als in Nederland. Al denken veel mensen daar anders over. Jos van de Kerkhof, Country Manager bij Visa in Nederland, bespreekt én ontkracht veelvoorkomende misvattingen over mobiel betalen met je telefoon of wearable zoals smartwatch.

“Mobiel betalen werkt alleen als ik netwerkverbinding heb”

Als je aan mobiel betalen denkt, denk je al snel aan je telefoon of smartwatch die (via je telefoon) verbonden is met een netwerk. Toch is het niet zo dat deze verbinding er op het moment van betalen altijd hoeft te zijn. Ook wanneer je niet verbonden bent met een netwerk, werkt de technologie om mobiel te betalen. Handig wanneer je een drankje of snack wilt afrekenen in het vliegtuig wanneer je telefoon op vliegtuigmodus staat. De mobiele betaling wordt als het ware ‘vastgehouden’ in de lucht en wordt gewoon verwerkt als je weer op de grond staat. Bovendien kan in vliegtuigen soms niet met contant geld worden betaald, waardoor mobiel betalen een oplossing kan zijn – ook als je in de lucht even offline bent.

“Mobiel betalen is minder veilig dan betalen met een fysieke pas”

Terwijl consumenten bij nieuwe betaalmogelijkheden vooral op zoek zijn naar gemak en snelheid, doen banken en andere financiële instellingen er alles aan om betalingen niet alleen heel handig, maar ook veilig te houden. Contactloze betalingen maken gebruik van meerdere beveiligingslagen om fraude te voorkomen, je gegevens te beschermen en het kan je helpen om je geld terug te krijgen als iemand je pas gebruikt zonder jouw toestemming. Op deze manier kan je met een gerust hart op vakantie gaan.

“Bij mobiel betalen kunnen fraudeurs mijn persoonlijke gegevens stelen”

Wanneer je met je telefoon of wearable betaalt worden er geen persoonlijke gegevens vrijgegeven, zoals je naam of kaartnummer. Je kaartgegevens worden tijdens zo’n betaling vervangen door een digitale ‘token’ - wat betekent dat je kaartgegevens niet worden opgeslagen op het apparaat. Het enige wat je hoeft te doen is bewijzen dat jij de eigenaar van de pas bent, bijvoorbeeld door authenticatie via je vingerafdruk, met een toegangscode of een gezichtsscan.

Achter de schermen blijven financiële instellingen hard werken om één stap voor te blijven. Als hun partner heeft Visa een team van cybersecurityspecialisten in dienst die dag en nacht werken om Visa’s netwerk te beschermen. De fraudebescherming van het betalingstechnologiebedrijf heeft het afgelopen jaar bijna 2 miljard euro aan frauduleuze betalingen tegengehouden.

Contactloze en mobiele betalingen waren al goed op weg om de standaard betaaloptie te worden, maar een nieuwe focus van de consument naar meer gemak en snelheid, bijvoorbeeld door te betalen met je telefoon of wearable, veranderde de manier waarop consumenten, winkeliers en financiële instellingen tegen betalingservaringen aankijken. Deze nieuwe focus op contactloze ervaringen zorgt ervoor dat betalen met slechts één ‘tik’ voor velen een voorkeursoptie is geworden. En dat is naast gemakkelijk en snel, zelfs zonder netwerkverbinding, ook veilig.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie