'MKB besteedt ICT te weinig uit'
Mkb-ers tobben met hun ICT maar schakelen liever geen specialist in. MSA-ICT, een ict-dienstverlener voor het MKB en de overheid, constateert dat meer dan 60 procent van de mkb-ers ict-beheer het liefst uitbesteden. Het merendeel van het MKB doet het echter nog steeds zelf.
'ICT is iets wat een ondernemer er makkelijk bij kan doen', luidde onlangs de stelling in de poll op de MSA-ICT-site. Hiermee was 24 procent van de sitebezoekers het eens, 64 procent het oneens en 12 procent wist het niet. De sitebezoekers bestaan veelal uit ict-managers en directeuren van mkb-bedrijven.
Poll
Nu is een poll op een website van een IT-bedrijf niet de beste plek om vast te stellen wat mkb-ers in het algemeen (!) vinden van IT-outsourcing. Maar het is een aardige aanleiding om weer eens stil te staan zij de vraag die vrijwel iedere mkb-er zichzelf moet stellen: wat doen wij zelf (en doen wij goed) en wat besteden we uit omdat het niet onze kerntaak is.
Raymond Perridon, commercieel directeur bij MSA-ICT over het webonderzoek: "Nog steeds is ICT bij het merendeel van de MKB-bedrijven een nevenactiviteit van iemand binnen de onderneming. Diegene heeft vaak onvoldoende tijd en kennis om adequaat werkplekken te beheren. Er wordt onvoldoende gebruik gemaakt van de mogelijkheden van ICT en er is geen sprake van een structurele ict-aanpak, laat staan van een ict-strategie."
MSA-ICT ontwikkelde het 'Prijs-per-werkplek'-concept omdat het bedrijf merkte dat ondernemers ICT willen uitbesteden en zich liever willen richten op hun core business, waarbij ze zich geen zorgen willen maken over hun werkplekken. Bedrijven weten graag waar ze aan toe zijn, ook qua kosten.
Met het concept maakt de ICT-dienstverlener volgens MSA-ICT het ict-beheer en de ict–kosten eenvoudig en vooraf inzichtelijk. De klant krijgt een totaaloplossing: een mix van hardware, software en aanvullende diensten. Er zijn vier modules waaruit gekozen kan worden: Server-omgeving, Vaste Werkplek, Mobiele Thuiswerkplek en Werkplek Printen. Binnen het concept blijft er volgens de ICT-er genoeg flexibiliteit over voor specifieke vragen van de klant. Perridon: "Onze ict-oplossingen spelen in op trends als ICT als een service. Met dit concept willen wij kosten inzichtelijk krijgen en de zorgen uit handen nemen van MKB-bedrijven."
'Twintig procent besparing'
MSA-ICT monitort de ict-omgeving 24/7, maakt dagelijks back-ups van data op de server en heeft een telefonische helpdesk die tijdens kantooruren bereikbaar is. Het 'prijs-per-werkplek' concept levert volgens MSA-ICT een directe en indirecte besparing op van minimaal 20 procent en de kosten zijn transparant.