Mkb op het wereldtoneel
'De meeste bedrijven hebben de wereld als speelveld'

Mkb op het wereldtoneel

Redactie Baaz
Over de middelgrote en kleine bedrijven bestaat vaak het idee dat zij alleen lokaal, op zijn hoogst nationaal, actief zijn. Maar dat beeld komt niet overeen met de werkelijkheid, stelt Marcel Groenenboom.

Mkb'ers spelen nauwelijks een rol op het wereldtoneel, en mochten zij toch actief zijn in de mondiale handel, dan vooral toch als lokale leverancier aan een onderneming die wel wereldwijd actief is. Zeg maar de Sancho Panza van Don Quichot, of de Rudolf van de Kerstman. Dit beeld blijkt niet in lijn met de waarheid. Natuurlijk zijn er kleinere ondernemingen die de grens niet overkomen (en willen), maar de meeste hebben zich in de afgelopen decennia omgevormd tot bedrijven die de wereld als speelveld hebben.

Een blik op de MKB Innovatie Top 100 (een initiatief van Syntens, NRC Handelsblad en Mercedes Benz) laat zien dat er heel veel kleine, Nederlandse bedrijven zijn met grootse technologie. Wat te denken van winnaar Ecofont? Vier man personeel, maar het product (een lettertype dat druk/printerinkt bespaart) gaat de hele wereld over. Kleine, Hollandse scheepswerven die marktleider zijn bij de bouw van luxe jachten. De lijst gaat maar door.

Veranderstrategie

Uit een studie van SAP onder 2100 mkb-bedrijven in 21 landen komt een zelfde beeld naar voren: zij denken en acteren wereldwijd. Zij concurreren met rivalen van alle denkbare groottes – inclusief de grote multinationals – en investeren flink in technologie om hun bedrijfsprocessen te verbeteren en zich flexibeler te maken. Slechts een kwart van de ondervraagde bedrijven haalt geen omzet buiten het eigen land. De komende drie jaar gaat dat percentage nog naar beneden.

Opvallend is dat het merendeel van de mkb-bedrijven een veranderstrategie volgt: op het vlak van het bedrijfsmodel, bedrijfsprocessen en de ‘go-to-market’. De meest winstgevende firma’s zijn juist die ondernemingen die al langer bezig zijn met die transformatie. Ze zijn overtuigd van de waarde van hun technologie die tot begeerde producten leidt. Ze zijn trots op hun bedrijf. En ze zijn ervan overtuigd dat wereldwijd zaken doen, impliceert dat je uitgekiende bedrijfssoftware gebruikt die dat kan ondersteunen, evenals analyseprogrammatuur om inzicht te krijgen in de eigen processen en marktbewegingen.

De behoefte aan dergelijke softwarematige ondersteuning is voor een klein bedrijf niet minder dan voor een grote multinational. De laatste jaren is er bovendien ook meer aanbod van bedrijfssoftware die rekening houdt met de schaal van het mkb. Dat is een gunstige ontwikkeling waar van koplopers dankbaar gebruik van maken. Zodat ze zeker niet onder hoeven te doen voor de grote ondernemingen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie