Moeten is één, slagen is twee
Van maart tot en met juni raakten 60.000 wereldwijde individuen besmet. Inmiddels zijn dat er 35 miljoen. De groei is gigantisch. Toch stelt het RIVM dat de dreiging vermindert.
Gezondheid na besmetting blijkt beter te waarborgen. Jezelf laten testen kan sneller en onvoorwaardelijk, behandelingen zijn effectiever en de mogelijkheid om het effect van maatregelen te analyseren is gecreëerd. Ziekenhuisopname leidt tien procent minder vaak tot sterfte en duurt gemiddeld vier dagen minder dan voorheen.
Kortom: vraag je het aan het RIVM, dan is de pandemie veiliger. De volksgezondheid verbetert. Bedrijfsgezondheid - een ander verhaal.
Na negen maanden aan wisselvallige maatregelen schijnt zakelijk Nederland zich steeds sneller beter en aan te kunnen passen. Dit wordt onderstreept door een blijvend functionerende economie. Sommige branches hebben gigantische klappen moet opvangen, sommige branches komen er relatief goed doorheen. Verschillen op de grote schaal, waaronder brancheniveau, zijn verklaarbaar door vrijwel onbeïnvloedbare veranderingen. Denk aan kabinetsbeleid, waaronder de stopzet van grote evenementen. Of, aan de andere kant, het aanhouden van vergunningen voor bouwprojecten. Tegelijkertijd varieert de status per bedrijf enorm. Waarom?
Het is te makkelijk om elk minder welvarend bedrijf in een gezonde branche als onvermogend te beoordelen. Toch behoudt iedere ondernemer een vorm van controle. Elk bedrijf kan verbeteren. En sommige bedrijven doen dit beter dan anderen.
Slaag je erin om afstandswerk op de juiste wijze te faciliteren, dan geniet je van een scala aan voordelen. Thuiswerk bespaart geld, verhoogt productiviteit en vermindert uitstoot. En hoewel thuiswerk voor velen geen keuze is, verplicht de overstap een poging om de voordelen van het nieuwe werken te benutten. Moeten is één; slagen het tweede.
Actie
De tweede golf benadrukt het feit dat we er nog lang niet zijn. Het bedrijfsleven moet ruimte voor verbetering blijvend benutten. Sommigen zijn goed op weg, anderen lopen achter, maar voor iedereen geldt dat communicatie een steeds belangrijkere rol in een succesvolle bedrijfstoekomst speelt. Dus formuleerden we twee stappen die ondersteunen bij het bereiken van die toekomst.
1. Investeer in communicatie
Kunnen klanten je makkelijk bereiken, dan bereiken klanten je. Krijgen medewerkers elkaar te pakken, dan is samenwerking het logische gevolg. Maar met telefonische bereikbaarheid alleen kom je nergens. Video, spraak én tekst dienen in één systeem geïntegreerd te worden. Alleen zo maak je het mogelijk om de vorm van contactmomenten naar uiteenlopende behoeften aan te passen. Behoeften die, met ingang van COVID, veranderd zijn. Een systeem als 3CX brengt elke communicatievorm bij elkaar. Omdat 3CX van zowel interne en externe telefonie, chat en videoconferencing voorziet, wordt dagelijkse communicatie gecentraliseerd. En omdat succesvol fl exwerk valt of staat met toegankelijkheid en bereikbaarheid, ga je het nieuwe tijdperk goed voorbereid aan. De standaardsoftware is een jaar lang gratis bruikbaar. Normaliter neem je de hosting zelf voor rekening, maar sinds de ingang van COVID wordt ook hosting een jaar lang ontzorgd. Daarmee staat niets je in de weg van een kennismaking met één van de meest voordelige en gecentraliseerde communicatiesystemen die de markt van vandaag te bieden heeft.
2. Faciliteer diverse communicatiekanalen
Elke klant verschilt. Bellen heeft bij sommigen de voorkeur, anderen kiezen liever voor mail of chat. En hoe goed jij jouw business ook denkt te kennen: COVID beïnvloedt elke partner op een andere manier. De behoeften van jouw netwerk zijn veranderd. Aftastend kennismaken met deze nieuwe behoeften is verre van optimaal. Bij voorkeur faciliteer je zoveel mogelijk communicatiekanalen, waardoor geen mens een contactdrempel ervaart. 3CX maakt het onder andere mogelijk om een Live Chat-omgeving aan een website toe te voegen. Websitebezoekers krijgen direct de mogelijkheid om contact op te nemen. Enerzijds zijn bestaande relaties beter te onderhouden; anderzijds gaat leadgeneratie erop vooruit. Ook zijn berichten die via Facebook Messenger en SMS binnenkomen in één overzichtelijke Live Chat-omgeving te verwerken.
Ben jij voorbereid?
Aanpassingsvermogen is belangrijker dan ooit. Vraag je jouw teams en klanten om mee te bewegen, dan dien je aan de voorwaarden voor fl exibiliteit te voldoen. Communicatie staat centraal. Neem de huidige mogelijkheden onder de loep, inventariseer wat er ontbreekt en neem vandaag nog initiatief.
3CX
3CX levert een uiterst volledige unifi ed communications-oplossing. De basis neem je in de praktijk af via een Nederlandse partner, die de confi guratie en het beheer van het volledige telefonie-, chat- en videosysteem naar wens op zich neemt.
Videoconferencing
Videobellen gaat via de browser. Externen of internen zullen daarom geen software hoeven te downloaden om aan een conference deel te nemen. Een call is in een handomdraai opgezet en bevat alle tools die bij samenwerking komen kijken. Daaronder: screensharing, een whiteboard, enquêtes en het delen van bestanden. Als integraal onderdeel wordt videobellen bij elke 3CX-licentie meegeleverd.
Apps & interne chat
Communiceren kan altijd en overal, zij het via de webbrowser, op iOS, Android of een Windows app naar wens: je werkt met dezelfde CRM-gegevens, hetzelfde nummer en dezelfde omgeving. Dankzij de hoogwaardige iOS- en Android-apps, tovert 3CX smartphones en tablets om tot volwaardige zakelijke telefoons. Na een download, vlotte confi guratie en login ben je voorzien.
Onder de functionaliteiten valt een interne chat. Deze chat biedt een volwaardige oplossing voor de korte, interne communicatie die bij (te) veel bedrijven nog per mail plaatsvindt. Dat leidt vaak tot overvolle inboxen, en wordt overbodig gemaakt door een handzaam chatsysteem dat snelle samenwerking in de hand werkt.
Live Chat
Update 7 werd onlangs gelanceerd. De update voegt Facebook Messenger-integratie aan Live Chat toe. Live Chat dient als centraal punt voor de verwerking van berichten die via diverse media bij een organisatie binnenkomen. Denk daarbij aan SMS, Facebook Messenger en WhatsApp.
Daarbovenop biedt Live Chat de mogelijkheid om in een handomdraai chatsoftware aan een bedrijfswebsite toe te voegen, wat het voor websitebezoekers mogelijk maakt om direct vragen te stellen en kennis te maken