Myjour.com: bruggen bouwen tussen papier en het web
Snijden en snoeien tot het bloeden niet meer te stelpen is: kranten- en tijdschriftenuitgeverijen liggen massaal op de operatietafel en werknemers worden zonder fatsoenlijke pleister naar huis gestuurd. Kan Myjour.com, een online platform waar offline content wordt verkocht, het tij nog keren?
Heb je een hobby, dan koop je een tijdschrift. Wil je weten wat er in de wereld gebeurt, dan haal je de krant. Zo ging het, maar zo gaat het niet meer. Het is niet de schuld van de crisis alleen – al zullen abonnementen wat vaker worden opgezegd in financieel noodweer – , maar van de tijdsgeest zelf. De consument haalt zijn informatie simpelweg online. Dat is geen nieuws, al jaren liggen de oplagecijfers van uitgeefconcerns onder vuur. En met de recente berichten over Sanoma, HUB uitgevers, WPG en het Belgische Mediahuis lijkt het einde voor veel papieren uitgaven dichterbij dan ooit.
Heeft het zin om langer stil te staan bij die dalende oplagecijfers en geplande reorganisaties? Nee. Veel zinvoller is het om eindelijk eens te bedenken wat er gedaan kan worden om de papieren media die heelhuids van de operatietafel komen op de been te houden. Want minder titels, meer samenwerkingen met een kleiner personeelsbestand, is dan wel een wenselijke stap – hoewel pijnlijk voor de getroffenen –, een oplossing op langere termijn zal het niet zijn.
Na heel lang wachten
Ondanks talloze dringende oproepen van allerhande journalisten, media-experts en andere mensen met verstand, blijft een vergaande online integratie in het uitgeversbedrijf uit. Ja, er wordt hier en daar wat geëxperimenteerd met een iPad-editie of mobiele app, maar slechts een handjevol mediabedrijven slaagt erin echt iets te bouwen dat potentie heeft. NRC doet het goed, BN De Stem kan aardig mee, maar zoek je naar meer voorbeelden dan moet je toch al snel uitwijken naar het buitenland.
Ondertussen ontstaan er gelukkig nieuwe initiatieven die het gat moeten dichten tussen de snelle news portals als nu.nl, Twitter en Facebook en de papieren media die doorgaans wat meer verdieping bieden. De Correspondent als lichtend voorbeeld. Sinds 1 oktober 2013 is Nederland een nieuw online platform rijker waarop van oorsprong op papier gepubliceerde content te halen is: Myjour.com. Het grote voordeel dat aantoont dat de oprichters van het platform in de tegenwoordige tijd leven (en niet vasthouden aan een nostalgisch idee van stapels papierwerk bij de zondagochtendkoffie) is dat je als lezer losse artikelen kunt kopen. Betalen voor wat je leest dus en gewoon op je mobiele device.
Waarom zou dit wel werken?
De lancering van Myjour.com haalde weinig media. Niet zo gek, want we hebben wel meer online initiatieven zien langskomen de afgelopen jaren die even snel weer van de radar verdwenen als verschenen. Waarom zou juist dit platform wel werken? Op onze redactievloer bedachten we dat er aan één belangrijke voorwaarde voldaan moet worden om dit project tot een succes te maken: bekendheid. Want als de belangrijke spelers in de mediamarkt hun content beschikbaar stellen via één platform en die portal onder de aandacht van hun lezers brengen, heeft het zeker potentie.
Dat de consument geen kiosken meer afstruint om peperdure magazines te kopen wil namelijk niet zeggen dat hij niet langer geïnteresseerd is in de publicaties. Het ontbreekt hem simpelweg aan tijd en zin om hele stapels papieren media door te bladeren die hij naast zijn iPad en mobiel ook nog eens mee moet sjouwen. Onnodig gedoe dat het niet langer wint tegen overal bereikbare online content. Zelfs niet als die online artikelen wat minder journalistieke kwaliteit bieden.
Het fundament is gelegd
Goede stukken, afkomstig uit elk denkbaar tijdschrift of krant voor een betaalbare en flexibele prijs. Wordt er dan eindelijk een brug gebouwd die de traditionele schrijverij en nieuwe media met elkaar verbindt? Nu Sanoma en Wegener ook hebben besloten mee te gaan doen zijn de eerste palen geslagen. Straks zijn er artikelen te lezen uit Sanoma's uitgaven en Wegeners 35 regionale dagbladen waaronder BN/De Stem en ook NRC, BIM Media, Kluwer, SDU, Reed Business, IDG Nederland, F&L Publishing en Clipboard Publishing publiceren al een tijdje op het platform.
Als De Persgroep, die nu nog een testfase met Myjour.com doorloopt, straks ook aansluit kan het platform wellicht als serieuze App Store-variant gelden voor de journalistiek. Kunnen alle kranten ook direct af van de betaalmuur op hun website en zich gewoon weer gaan richten op unieke online content zonder het digitale aanbod van de fysieke krant overboord te gooien.
Volg Sanne Ruhaak via Twitter