Nederland wereldwijd koploper in aanbieden van digitale medische dossiers
Nederland is een van de best presterende landen ter wereld in het aanbieden van toegang tot digitale medische dossiers aan patiënten, zo blijkt uit het laatste onderzoek van Cigna Healthcare, International Health.
Nederland loopt achter bij online consulten met specialisten, blijkt uit nieuw rapport
Het nieuwe rapport van de internationale leverancier van gezondheidsdiensten, getiteld “Virtual health: The answer to a challenging healthcare landscape”, onderzoekt de stand van zaken en de voordelen van online gezondheidsdiensten in verschillende landen in de afgelopen twee jaar.
Terwijl Nederland uitblinkt in de digitale toegang tot gezondheidsinformatie voor patiënten, is ons land het slechtst presterend in het aanbieden van online consulten met specialisten.
“De resultaten van het onderzoek zijn een wake-up call voor Nederland, aangezien online gezondheidszorg een belangrijke rol kan spelen in de personeelstekorten en de internationale hoge kosten voor gezondheidszorg," aldus Arjan Toor, CEO van Cigna Healthcare Europe.
De toenemende uitdagingen in de gezondheidszorg vereisen snelle technologische innovatie
In Nederland zal het tekort aan zorgpersoneel in 2032 naar verwachting oplopen tot 155.000 mensen. Zonder voldoende virtuele gezondheidsalternatieven zal de toegang tot zorg alleen maar een nog grotere uitdaging worden. Intussen zorgen de recordinflatie en de toegenomen vraag naar gezondheidsdiensten ook voor hogere medische kosten.
Wereldwijd zijn de uitgaven voor gezondheidszorg tussen 2018 en 2022 met meer dan 40% gestegen tot 12 biljoen dollar (dat is 12.000 miljard dollar), en de kosten voor het leveren van individuele zorg blijven stijgen. De verwachting is dat de kosten voor gezondheidszorg in Nederland in 2026 zullen stijgen tot €42,4 miljard, bijna een verdubbeling in 15 jaar.
In deze uitdagende context toont het Cigna Healthcare, International Health rapport aan dat 40% van de respondenten wereldwijd al moeite heeft om op korte termijn een afspraak bij hun arts te kunnen maken. Positief is wel dat dit cijfer voor Nederland lager is, namelijk 21%.
Het rapport concludeert dat toegang tot zorg de hardnekkigste uitdaging blijft waar gezondheidssystemen wereldwijd mee te maken hebben, met als voor de hand liggende oplossing de snelle technologische innovatie.
Voorkeur voor bezoek aan de arts
Op dit moment communiceert echter slechts 33% van de Nederlandse respondenten met hun vaste arts via de telefoon of online en geeft 67% nog steeds de voorkeur aan een fysiek consult boven een virtueel consult.
Arjan Toor: "Hiaten in de toegang tot zorg beïnvloeden het welzijn van mensen over de hele wereld. Het is ook een van de factoren die bijdragen aan gezondheidsverschillen als gevolg van verschillen in sociaaleconomische status, geografische locatie en fysieke handicaps. Door gezondheidsdiensten virtueel aan mensen te leveren waar en wanneer ze die nodig hebben, dichten we de kloven in de toegang tot gezondheidszorg en geven we iedereen een eerlijkere kans om gezond te blijven."
"Nederland bevindt zich in een betere positie dan de meeste andere landen om problemen met toegang tot gezondheidszorg preventief aan te pakken met virtuele gezondheidsoplossingen. Hoewel de invoering nu misschien traag verloopt, heeft het land niet te maken met dezelfde lange wachtlijsten voor zorg als andere landen. Dit rapport moet Nederland wakker schudden om werk te maken van virtuele gezondheidszorg om het dreigende personeelsprobleem in de gezondheidszorg een halt toe te roepen."