Nederlander wenst dat AI kan ondersteunen bij het vinden van een voordelige, passende vakantie
Bijna twee derde van de Nederlanders (64 procent) zou willen dat AI hen kan helpen bij hun reisvoorbereidingen - onder 25-34-jarigen is dat zelfs 81 procent. Bovenaan het wensenlijstje staat het vinden van de beste vakantie voor het laagste tarief, gevolgd door het ontvangen van aanbevelingen voor de reis op basis van persoonlijke voorkeuren, zo blijkt uit onderzoek van Zendesk.
Voor het onderzoek heeft Zendesk consumenten in Nederland ondervraagd en ontdekt dat ze op het gebied van reizen persoonlijke aanbevelingen verwachten van AI. Ook is gevraagd hoe consumenten verwachten dat AI hun reisvoorbereiding zal beïnvloeden.
AI bij voorbereiding op de reis
Gevraagd naar hoe AI zou kunnen helpen om reisvoorbereidingen te ondersteunen, geeft 27 procent aan dat ze graag hulp zouden willen bij het vinden van de best passende vakantie voor het laagste tarief. Respondenten uit Drenthe gaven het vaakst (56 procent) aan die ondersteuning te wensen, waar dat percentage in Friesland slechts 12 procent is.
Vakantiegangers zouden ook willen dat AI alle benodigde reisdocumenten kan regelen (15 procent) of suggesties kan doen voor de mooiste bezienswaardigheden met de beste tijdstippen om wachtrijen te vermijden (12 procent).
Niet té persoonlijk
Bijna de helft (43 procent) van de respondenten is bereid om boekingsvoorkeuren, zoals favoriete vervoermiddel, favoriete activiteit of eerdere boekingen, te delen met een chatbot bij het boeken van een reis. Ook zijn respondenten bereid tot het delen van het doel van de reis of het beschikbare budget (beide 41 procent). Over het delen van leeftijd zijn respondenten terughoudender: 36 procent van de mannen zou hierover informatie delen, onder vrouwen is dat 29 procent. Seksuele geaardheid en bankgegevens zijn de persoonlijke gegevens die Nederlanders het minst bereid zijn om te delen met AI.
Meer dan een derde van de respondenten (39 procent) geeft in bepaalde reissituaties de voorkeur aan een chatbot boven een menselijke medewerker. Onder 25-34-jarigen is dit percentage het hoogst: 56 procent.
Zo ontvangt 19 procent van de respondenten graag aanbevelingen voor hun reisbestemming op basis van persoonlijke voorkeuren, bijvoorbeeld hotels en activiteiten. 11 procent zou de hele reis plannen en boeken en 9 procent ontvangt graag alternatieven wanneer reisplannen onverwacht veranderen.
Een nipte meerderheid (51 procent) geeft echter nog steeds de voorkeur aan menselijk contact in alle reissituaties. Met 58 procent is dit percentage onder vrouwen hoger dan onder mannen (44 procent).
"Uit ons onderzoek blijkt dat mensen vaak eerst menselijk contact zoeken voordat ze willen communiceren met een chatbot als het gaat om reizen", zegt Matthias Göhler, CTO EMEA bij Zendesk. “De reden hiervoor is een gebrek aan vertrouwen in chatbots om complexere individuele zaken snel en veilig op te lossen. Vooral onderweg willen mensen dat een AI problemen in één naadloze interactie oplost. Ons CX Trends Report onderstreept dit: 72% van de consumenten verwacht dat bedrijven AI implementeren om betere klantervaringen te creëren. Dus als bedrijven hun AI kunnen trainen op basis van de verwachtingen van hun klanten, vergroten ze vervolgens het vertrouwen en verbeteren ze de klantervaring."
Het onderzoek naar de verwachtingen van consumenten van AI om hun reisvoorbereiding te beïnvloeden, werd in juni 2023 uitgevoerd onder consumenten in Europa namens Zendesk door YouGov. In totaal werden 6000 respondenten ondervraagd, waarvan 1000 in Nederland.
Lees hier meer over Zendesk AI.
LEES OOK: ChatGPT & GPT4: Wikipedia 2.0 of een nieuw startpunt voor onze samenleving?
LEES OOK: https://www.winmagpro.nl/nederland-koploper-in-europa-voor-digitalisering-werkvloer