Nederlanders met beperking staan langs de zijlijn
Ongeveer 600.000 Nederlanders met beperking staan langs de zijlijn

Nederlanders met beperking staan langs de zijlijn

Redactie Baaz

Arbeidspotentieel onvoldoende benut. Ruim de helft van de Nederlandse bevolking (15 tot 65 jaar) kampt met een beperking en heeft hierdoor moeite om werk te vinden. Zo heeft 82 procent van de vijf miljoen mensen zónder beperking een baan, terwijl maar 72 procent van de ruim zes miljoen Nederlanders mét een beperking een baan heeft. Dit concludeert de bank in het rapport ‘Onbeperkt potentieel voor flexibele werkgevers’, dat vandaag wordt gepubliceerd. Als mensen met een beperking dezelfde baankansen zouden hebben als andere werknemers, zouden bedrijven over maar liefst 600.000 extra werknemers kunnen beschikken. Zo blijkt uit berekeningen van ABN AMRO op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Huidig beleid helpt niet alle Nederlanders met beperking aan werk

Met de Banenafspraak van 2013 willen de overheid en het bedrijfsleven voor mensen met een beperking tot 2026 minstens 125.000 extra banen creëren. Hiervan zijn er inmiddels 85.665 gerealiseerd. Een deel van de mensen met een beperking is structureel werkloos, doordat zij door fysieke, sociale of mentale aandoeningen niet meer kunnen werken. Er staan echter ook veel mensen aan de zijlijn met een minder zware beperking of die een hbo-of universitaire studie hebben afgerond. Deze mensen komen vaak niet in aanmerkingen voor de regelingen van de banenafspraak. Het idee is dat zij een baan kunnen vinden zonder ondersteuning. Tegelijkertijd neemt de behoefte aan werknemers door de groeiende personeelstekorten alleen maar toe. 

Flexibele werkgevers kunnen potentieel benutten

Volgens ABN AMRO staan ongeveer 600.000 Nederlanders onnodig aan de zijlijn. “Zelfs als een derde van deze mensen door hun beperking geen werk kan vinden, is de resterende 400.000 voldoende om alle openstaande vacatures in Nederland te vervullen”, benadrukt David Bolscher, sectoreconoom Zorg en Thema’s van ABN AMRO. “Het in dienst nemen van deze mensen vereist aanpassingen in werkzaamheden en werkomgeving en dat kost tijd en geld. Een werkgeversservicepunt in de regio, een lokale zorgaanbieder of leerbedrijf kan werkgevers helpen om geschikte kandidaten te vinden. Dat loont de moeite, want met de juiste inzet en begeleiding betaalt dit zich uit in meer creativiteit, betrokken medewerkers en groter werkgeluk.”

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie