Nederlanders zijn brave spaarders: 44% boekt nooit terug naar betaalrekening
Dat Nederlanders zuinig op hun centen zijn, is een bekend gegeven. Maar dat we ook goede spaarders zijn, blijkt uit onderzoek van financieringsplatform BridgeFund. 44 procent van de Nederlanders spaart elke maand een vast bedrag en hoeft dit later in de maand niet terug te boeken naar de betaalrekening.
BridgeFund vroeg Nederlanders ook wat zij vervolgens doen met hun spaargeld. Bijna de helft (49%) gebruikt spaargeld alleen voor financiële tegenvallers, bijvoorbeeld als de wasmachine stuk is of als er een boete op de deurmat valt. Hoewel spaargeld vaak wordt gebruikt om een reis, studie of woning te bekostigen, blijft bij een deel van de mensen het geld braaf op de spaarrekening staan. Een derde (32%) van de Nederlanders spaart namelijk zonder concreet doel.
Fanatiek sparen, ondanks lage rente en inflatie
Gegevens van De Nederlandsche Bank tonen aan dat Nederlanders in 2023 in totaal 14,9 miljard euro spaargeld naar de bank brachten. Daarmee zitten we weer op het niveau van voor de coronacrisis. Dat er naast sparen ook andere manieren zijn om rendement te behalen, daar zijn vier op de vijf Nederlanders (83%) zich van bewust. Toch overweegt slechts een derde (28,3%) om te beleggen of te investeren om een hoger rendement te behalen. Ook blijft de meerderheid (74%) trouw aan hun bank.
Appeltje voor de dorst smaakt minder zoet
Hoe komt het dat spaarders wel weten dat ze op andere manieren meer rendement kunnen behalen, maar geen actie ondernemen? Julian van de Steeg, Founder & CEO van BridgeFund, verklaart: “Van jongs af aan zijn we opgegroeid met het idee dat je vooral goed moet sparen voor later, voor een appeltje voor de dorst. Helaas loont sparen veel minder dan 20 jaar geleden en smaakt dat appeltje een stuk minder zoet. Ondertussen zie je wel dat dit sentiment is veranderd, en dat mensen andere manieren zoeken om hun geld te laten groeien. Hoewel de stap naar beleggen voor veel mensen nog groot is, is het een positieve ontwikkeling dat mensen zich bewuster zijn van de mogelijkheden.”