Nederlandse consument draait steeds vaker op voor retourkosten
Betalen om te retourneren wordt steeds normaler. Eerder kondigden grote retailers als H&M, Zara en Wehkamp al aan de kosten voor het terugsturen van pakketjes bij de consument in rekening te brengen. Over de hele linie zet deze trend nu door: bij maar liefst 2 op de 5 retourzendingen draait de klant in ieder geval voor een deel van de kosten op, zo blijkt uit cijfers van Sendcloud.
Belangrijkste redenen voor retouren
Dat retourneren onlosmakelijk verbonden is met het gemak van online bestellen blijkt uit de redenen die consumenten opgeven voor het terugsturen van hun bestelling. Als belangrijkste reden voor hun retourzending noemen klanten maatvoering (35%): van het bestellen van verschillende maten tot te grote of te kleine items. Daarna volgen orders die niet voldoen aan de verwachting (23%) en beschadigingen of kwaliteitsproblemen (9%).
Retourvoorwaarden verschillen per webwinkel
Hoeveel de consument vervolgens moet neerleggen voor een retourzending verschilt per webwinkel. Gemiddeld rekenen webwinkels in Nederland €6,68 per retour, zo blijkt uit data van Sendcloud. Afhankelijk van het type retourzending kunnen de kosten echter uiteenlopen van €1,96 tot €28,00. Consumenten hebben doorgaans zo’n 31 dagen de tijd om hun bestelling te retourneren, al loopt dat in sommige gevallen op tot 365 dagen.